ING-hackaton voor studenten gewonnen door LockIt, Tipr en Pingy

31/03/14 om 11:05 - Bijgewerkt om 11:05

Bron: Datanews

ING's eerste hackaton voor studenten leverde heel wat ideeën voor het nieuwe bankieren op, rijp voor gebruik in echte apps.

ING-hackaton voor studenten gewonnen door LockIt, Tipr en Pingy

So you think you can code? Onder die slogan daagde ING Belgium studenten uit het hele land uit om op 48 uur tijd een toepassing in elkaar te boksen die past in het beeld van de 'bank van de toekomst'. Twaalf teams van vier studenten namen de uitdaging aan en kampeerden tijdens het laatste weekend van maart in het ING-gebouw in Etterbeek.

LockIt, Tipr en Pingy

De apps van de winnaars waren even verscheiden als perfect omzetbaar in commerciële toepassingen. De hoofdprijs - een reis van een week in San Francisco - werd gewonnen door het LockIt-team van de Thomas More hogeschool in Mechelen. Hun mobiele app laat reizigers toe hun betaal- en kredietkaarten te blokkeren of te deblokkeren, ook na aankomst op hun bestemming - een mogelijkheid die de juryleden graag nu al ter beschikking zouden willen hebben. Ook kan het maximaal spendeerbaar bedrag worden bepaald, terwijl ook kan worden voorzien een fiat te geven voor betalingen (die mogelijks als dubieus worden beschouwd).

Het Tipr-team - dat tweede werd - creëerde een QR-gesteunde toepassing, zodat een persoon zonder cash op zak met zijn mobieltje toch makkelijk wat geld kan overmaken aan bijvoorbeeld een straatmuzikant. Maar via de app kan ook een schenking worden gedaan tijdens acties ten bate van goede doelen, gewoon via de QR-code. Zo kan iemand makkelijk reageren als hij of zij op straat hiervoor wordt aangesproken, of bij aankondigingen op televisie en dies meer. Een idee dat veel bredere toepassingsmogelijkheden inhoudt dan de bouwers wellicht vermoeden. Ze kunnen in ieder geval hun idee verder uitwerken op nieuw materiaal dat ze à rato van 2.000 euro per persoon bij Fnac kunnen uitkiezen. Misschien is Tiprware een goede naam voor een bedrijfje?

Op de derde plaats kwam Pingy, een toepassing die de beleving van het sparen met een spaarvarkentje wil recreëren in de wereld van digitaal geld. Je kan een doel vooropstellen, daar gestaag geld voor opzij zetten, en zelfs op die wijze geldelijke cadeautjes bij verjaardagen meteen voor je 'doel' ontvangen. En het idee ging zelfs zover dat - zoals je ooit wel met een spaarvarkentje hebt geschud om te horen hoeveel centjes er inzaten - ook hier even schudden met je mobieltje je de stand van zaken gaf (en dat had met gerinkel gepaard gegaan, hadden ze wat meer tijd gehad).

Schitterende ideeën

Uiteindelijk heeft de jury alle deelnemers geprezen, want elk team was op een of ander punt - idee, implementatie, interface, presentatie... - bijzonder sterk, met uitwerkingen die 'predictive algoritms', 'gamification' en dies meer omvatten.

Voor ING wordt deze editie het begin van een traditie, want nu al werd besloten deze Hackaton in 2015 opnieuw in te richten, in het weekend voor de paasvakantie. ING hoopt hiermee de 'referentie' voor hackatons voor studenten neer te zetten, en op termijn nog veel meer (tientallen) teams per editie te verwelkomen.

Lees meer over:

Onze partners