Intentia is niet bang

05/11/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 04/11/02 om 23:59

Bron: Datanews

De Zweede ERP-leverancier Intentia kwam niet onder de indruk van uitspraken de we onlangs publiceerden als zou de overname van Navision door Microsoft vooral erg zijn voor kleinere Europese spelers als IBS of Intentia.

Tegen de gangbare mening in, vindt Noord-West-Europees directeur Wim Jansen zelfs dat het indirecte verkoopmodel van kersverse concurrent Microsoft Navision ook zijn grootste nadeel is.Microsoft heeft geen cultuur voor dit soort software. En vergeet dat er zoiets bestaat als Windows-achtige ERP die je maar uit het rek te plukken hebt. Bij iedere implementatie komt nog steeds een heel change management proces kijken. De expertise die daar bij komt kijken is dubbel en slaat zowel op de ERP- of CRM-software als op de vereisten van de verticale sector waarin de klant zich bevindt. Vandaar dat Intentia zich maar op een vijftal sectoren toespitst, zoals de voedings- of distributiewereld. Het dealernet van Navision was al veel te groot, het kan niet dat iedereen daar evenveel kwaliteit levert. En nu Microsoft Navision overnam, wil iedereen op de kar springen. Intentia blijft alleen rechtstreeks verkopen aan zijn klanten, en Wim Jansen noemt Intentia het Dell van de ERP-wereld. Dell is tien jaar verguisd, maar iedereen probeert het model nu te kopiren. Jansen gelooft heilig in het principe van de single source, waarbij een klant maar n aanspreekpunt voor software en dienstverlening heeft en niet de speelbal wordt van meerdere leveranciers zodra zich problemen voordoen. Vandaar dat Intentia zijn klanten liever zelf ook CRM- en andere toepassingen aanbiedt dan die te moeten integreren in een best-of-breed-aanpak. Geef me een voorbeeld van een best-of-breed-implementatie met een goede return-on-investment. Ze bestaan gewoon niet.

Onze partners