Internet erg belangrijke informatiebron

20/02/08 om 08:00 - Bijgewerkt om 07:59

Bron: Datanews

Internet zit over het algemeen in de top drie van informatiebronnen voor consumenten. Dat blijkt uit een studie van het Interactive Advertising Bureau (IAB Belgium) over vijftien sectoren en hun aanwezigheid op het internet. Andere topbronnen zijn vrienden en medewerkers van bedrijven.

Internet zit over het algemeen in de top drie van informatiebronnen voor consumenten. Dat blijkt uit een studie van het Interactive Advertising Bureau (IAB Belgium) over vijftien sectoren en hun aanwezigheid op het internet. Andere topbronnen zijn vrienden en medewerkers van bedrijven.

IAB onderzocht eerder al elf sectoren zoals de retail- en banksector en presenteerde nu de cijfers van de reis-, auto-, games/hobby- en telecomsector. Uit het onderzoek blijkt dat bijna elke consument informatie zoekt voor hij iets koopt en dat internet steevast tot de top drie behoort van bronnen.

Zo vormen websites de eerste bron van informatie voor wat reizen betreft. Voor zowat 67 procent van de Belgische consumenten zijn ze het belangrijkst, gevolgd door vrienden en personeel van een reisbureau. Slechts 34 procent vermeldt brochures.

In de andere drie sectoren komt het internet op de tweede plaats als belangrijkste bron, na vrienden. De surfer is overigens vooral op zoek naar informatie over product, prijs en verkooppunten. Bijna een op drie Belgen heeft zijn reis overigens al eens via het internet geboekt. Ruim zeven op tien zouden dat nog eens doen en 18 procent is dat voor het eerst van plan.

In de sector van spelletjes en hobby's kocht 26 procent al eens online, in de telecomsector 14 procent en in de autobranche 7 procent. Vooral in die laatste sector is de consument niet geneigd aan te kopen via een website.

De Belgische surfer is over het algemeen wel niet onverdeeld tevreden over de websites. Ze geven ze een gemiddelde score van 6,5 op 10 vooral wegens een gebrek aan duidelijkheid.

Volgens Alain Heureux van IAB moeten bedrijven meer rekening houden met hun bezoekers. "Die zijn op zoek naar exclusieve content en promoties. Ze willen ook een duidelijk aanspreekpunt via mail. En wie een mail krijgt, stuurt best een snel en duidelijk antwoord."

Bron: Belga

Onze partners