Internet heeft grote invloed in bedrijfsaankopen

17/11/08 om 16:00 - Bijgewerkt om 15:59

Bron: Datanews

Het internet speelt inzake bedrijfsaankopen een steeds grotere rol. Maar liefst 71 procent van de werkende Belgen die voor het eerst een bepaald product aankopen informeert zich vooraf via het internet.

Het internet speelt inzake bedrijfsaankopen een steeds grotere rol. Maar liefst 71 procent van de werkende Belgen die voor het eerst een bepaald product aankopen informeert zich vooraf via het internet.

Dat blijkt uit een online onderzoek van Overtoom. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 1021 Belgische werknemers (arbeiders, bedienden en zelfstandigen). Volgens het onderzoek is 58 procent van de actieve bevolking direct of indirect betrokken bij de aankoop van bedrijfsmateriaal. Zowat 36 procent van de kopers baseert zich ook op informatie van het internet om de uiteindelijke beslissing te nemen en 23 procent doet dit op basis van informatie uit de catalogus.

Ook al wordt het internet steeds belangrijker bij het maken van een keuze, het persoonlijk contact in het verkooppunt blijft belangrijk. Van de ondervraagde personen gaat 31 procent naar een verkooppunt om te beslissen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat steeds minder mensen met één favoriet verkooppunt werken (15 procent). De meeste bedrijven, zo'n 54 procent, hebben een lijst van leveranciers waaruit ze kiezen.

Bron: Belga

Onze partners