"Internet in België nog steeds erg duur"

27/05/08 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Datanews

België scoort in vergelijking met andere Europese landen slecht op het vlak van internettarieven en de kwaliteit die daarmee gepaard gaat. Dat zegt Test-Aankoop. Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Van Quickenborne legt daarop alvast enkele plannen op tafel, waaronder het schrappen van de datalimieten.

België scoort in vergelijking met andere Europese landen slecht op het vlak van internettarieven en de kwaliteit die daarmee gepaard gaat. Dat zegt Test-Aankoop. Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Van Quickenborne legt daarop alvast enkele plannen op tafel, waaronder het schrappen van de datalimieten.

Test-Aankoop maakt een uitgebreide vergelijking van de tarieven van vergelijkbare formules in zeven Europese landen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vier profielen: de occasionele, de gemiddelde en de intensieve gebruiker en de combinatie van een gemiddeld internetgebruik met onbeperkt bellen via de vaste lijn. De verschillen worden vastgesteld op het vlak van downloadsnelheid-, verzendsnelheid en het toegelaten maandelijkse transfervolume.

De conclusie luidt onverbiddelijk dat de machtigste Belgische operatoren, Belgacom en Telenet, zowel als de kabelproviders in de rangschikking slecht scoren en ver verwijderd zijn van de voordeligste Europese tarieven. Sterker nog, de concurrentie tussen de twee grootste spelers heeft geleid tot een stagnering van de prijzen in plaats van een prijzenslag die de gebruiker ten goede moest komen. Test-Aankoop roept de mededingingsautoriteiten op om dit te onderzoeken omdat de twee niet alleen vergelijkbare prijzen maar ook een gelijkaardige commerciële strategie hanteren.

In 2000 zag de rangschikking er nog heel anders uit. Toen was België bij de koplopers wat de snelheid en de gunstige prijs van breedbandverbindingen betreft. "De reden waarom ons land de boot heeft gemist, is het gebrek aan gezonde concurrentie, de invloed van de staat in Belgacom en de gebrekkige slagkracht van de instanties die moeten toezien op de marktregulering," stelt Ivo Mechels, woordvoerder van Test-Aankoop.

Test-Aankoop heeft een eisenpakket opgesteld dat het internetlandschap moet verbeteren. Zo wil het dat de internetproviders een standaard informatiefiche opstellen om de transparantie te bevorderen en een vergelijking tussen de verschillende providers en formules te vergemakkelijken.

Daarnaast spreekt de consumentenorganisatie ook over een terugschroeving van de belangen van de overheid in Belgacom. Op die manier ontstaan er gezondere concurrentie-omstandigheden. Ze wil ook meer inmenging van de regulator en de mededingingsautoriteiten om dat te verwezenlijken.

Ten slotte pleit Test-Aankoop voor een vergoedingssysteem voor gebruikers die problemen ondervinden wanneer ze van provider wisselen. "We moeten het beetje concurrentie dat bestaat ten volle uitspelen, willen we kunnen meedingen met onze buurlanden."

Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) heeft al gereageerd op de studie van Test-Aankoop. Hij stelt drie concrete maatregelen voor. Ten eerst moet er een betere en eenvoudigere toegang tot het Belgacom-netwerk komen voor alternatieve operatoren. Vandaag moet meer dan 5 procent van de klanten meer dan 3 weken wachten op een aansluiting. Dit vormt een bijkomende hindernis voor een meer concurrentiële internetmarkt in België.

Ten tweede moet vanaf 1 juli 2008 sneller internet (tot 20 Mbit/s dankzij ADSL2+) beschikbaar zijn voor alle alternatieve operatoren.

Ten derde wil Van Quickenborne dat de beperkingen op downloadvolumes in ons land volledig verdwijnen. België en Portugal zijn de enige Europese landen waar zo een beperking bestaat, zegt de liberale minister.

"Test-Aankoop is een consumentenorganisatie niet waard want ze informeert de klant verkeerd en is enkel uit op eigen belang," klinkt het bij Belgacom.

Belgacom zegt het eens te zijn met het "beperkte" volume, maar ze haalt wel aan dat de klanten altijd de mogelijkheid hebben om die bij te kopen. "Meestal zijn de klanten tevreden over de internetcapaciteit. Het gebeurt maar een duizendtal keer per maand, op een klantenbestand van miljoenen mensen, dat er extra volume wordt bijgevraagd," stelt woordvoerder Jan Margot.

Vervolgens haalt de woordvoerder uit naar de conclusie van Test-Aankoop dat de prijzen de afgelopen jaren gestagneerd zijn. "De prijzen mogen dan niet veel veranderd zijn, maar de klanten genieten nu wel van een veel uitgebreidere dienstverlening."

Volgens Margot is Test-Aankoop geen objectieve speler. "De resultaten van dit onderzoek zullen de consumentenorganisatie wel gunstig stemmen aangezien zij een akkoord hebben met alternatieve providers." Hij verwijst daarbij ook naar het geval van de provider E-leven begin mei. Toen heeft Belgacom de dienstverlening aan de klanten van E-leven opgeschort omdat ze nog achterstallige facturen had openstaan. "Het is gemakkelijk om goedkope tarieven aan te bieden als de rekeningen niet betaald worden," reageert Margot.

Bron: Belga

Onze partners