"Internet niet klaar voor televisie"

09/02/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 08/02/07 om 23:59

Bron: Datanews

Internet en televisie, het is niet al goud dat blinkt. Zoekmachinereus Google en verschillende internetmaatschappijen zien het internet lijden onder de tv-hype. Zelfs de sterkste netwerken zouden de massa dataverkeer die daarmee gepaard gaat niet aankunnen.

Het internet is volgens de zoekgigant niet ontworpen voor tv-toepassingen en zou niet in staat zijn mee te schalen met de toenemende vraag naar bandbreedte. Dat staat te lezen op de website van onze collega's van Tweakers. Vincent Dureau, die bij Google verantwoordelijk is voor tv-technologie, zei op het Cable Europe Congress dat zelfs de infrastructuur van zijn werkgever niet in staat zal blijken de kwaliteit te leveren die consumenten verwachten.Duco Sickinge van Telenet stelde blij te zijn te horen dat zelfs Google moest toegeven niet in staat te zijn aan de vraag naar bandbreedte te voldoen. Veel kabel-tv-maatschappijen vreesden namelijk hun omzet in rook op te zullen zien gaan toen Google en andere internetbedrijven zich op de iptv-markt gingen begeven. Ook ceo Richard Alden van de Spaanse kabelaar ONO benadrukt dat er massale investeringen nodig zijn, alleen maar om de kwaliteit op constant niveau te houden.Het analistenbureau Canalys liet ondertussen weten dat Europa wereldwijd aan de top staat met zijn aantal iptv-abonnees. West-Europa zou tweederde van het wereldwijde aantal iptv-abonnees voor zijn rekening nemen, terwijl deze markt met zijn 3,6 miljoen gebruikers goed is voor een jaarlijkse omzet van een miljard dollar. Vice-president Alessandra Fitzpatrick van Canalys beaamde dat iptv-netwerken zeer binnenkort de meest complexe en veeleisende netwerken zullen zijn die ooit bestaan hebben. Europa is er dankzij forse investeringen in geslaagd de top van deze sector te bereiken, maar serviceproviders zullen zich snel moeten aanpassen om deze positie vast te houden. Volgens Canalys zijn PCCW, France Telecom en Free Telecom de grootste spelers op de markt, met respectievelijk 18,2 procent, 16,8 procent en 14 procent van de markt in handen. Azië, dat vaak een voorloper is op it-gebied, wordt beschouwd als de grootste potentiële groeimarkt voor iptv, terwijl in Noord-Amerika AT&T en Verizon druk bezig zijn met de uitbouw van hun iptv-netwerken.

Onze partners