Internetbankingsite BNP Paribas Fortis presteert het best

31/03/10 om 11:20 - Bijgewerkt om 11:19

Bron: Datanews

De internetbankingsite van BNP Paribas Fortis is de meest bereikbare en de snelst reagerende onder de e-bankingsites ons land. Internetbank Binck Bank presteerde ironisch genoeg het zwakst. Dat blijkt uit een onderzoek van internetmonitoringbedrijf InternetVista.

Internetbankingsite BNP Paribas Fortis presteert het best

De internetbankingsite van BNP Paribas Fortis is de meest bereikbare en de snelst reagerende onder de e-bankingsites ons land. Internetbank Binck Bank presteerde ironisch genoeg het zwakst. Dat blijkt uit een onderzoek van internetmonitoringbedrijf InternetVista.

InternetVista testte tussen 20 oktober 2009 en 12 december 2009 de beschikbaarheid en responstijd van 14 e-bankingsites in België. Het bedrijf spreekt globaal bekeken van 'uitstekende cijfers' en 'weinig fouten'. Toch zijn er, als je meer in detail kijkt, enkele opmerkelijke resultaten.

Zo presteerde BNP Paribas Fortis veruit het beste van alle banken. Gedurende de testperiode was de e-bankingsite geen seconde down en bedroeg de gemiddelde responstijd 0,247 seconden, de laagste (en dus beste) van alle websites. Ook Dexia deed het heel erg goed met een beschikbaarheid van 99,997 procent (slechts 2 minuten down), evenals ING (5 minuten en 1 seconde down) en Rabobank (6 minuten down). Die laatste is een internetbank. Logisch dus, zou je zeggen. Niet echt, want Binck Bank bleek qua beschikbaarheid de hekkensluiter te zijn: 92,162 procent of meer dan 3 dagen downtijd. De website vertoonde blijkbaar enkele lange onbeschikbaarheden in de loop van november.

Qua responstijden mochten naast BNP Paribas Fortis ook Bank van de Post, ING en Landbouwkrediet zich op de borst kloppen. Onderaan die lijst staan Deutsche Bank (gemiddeld 1,285 seconden) en Dexia (gemiddeld 0,882 seconden).

Bij InternetVista vinden ze de resultaten van de banken zoals gezegd over het algemeen best degelijk. Toch vindt het bedrijf dat de gebruiksvriendelijkheid nog steeds te wensen overlaat. "Wanneer zich een fout voordoet, dan is de foutmelding vaak opgesteld in een voor de gebruiker onbegrijpelijke taal", stelt managing director Cédric Braem in een persbericht. "Op dit vlak was er geen verbetering te merken sinds ons onderzoek verleden jaar".

Onze partners