Internetshoppen blijft gestaag toenemen

06/03/09 om 08:00 - Bijgewerkt om 07:59

Bron: Datanews

Eén op drie Europeanen verrichtte in 2008 een aankoop op het internet. De toenemende populariteit van online shoppen blijkt uit een verslag van de Europese Commissie.

Eén op drie Europeanen verrichtte in 2008 een aankoop op het internet. De toenemende populariteit van online shoppen blijkt uit een verslag van de Europese Commissie.

Bevoegd eurocommissaris Helena Kuneva betreurt echter dat de consumenten zich beperken tot de nationale markten en online handelaars uit andere Europese landen grotendeels links laten liggen.

Het aantal Europeanen dat minstens één artikel via internet kocht, steeg van 27 procent in 2006 tot 33 procent in 2008. Dat komt neer op 150 miljoen consumenten. Vooral in Denemarken (59%), Groot-Brittannië (57%) en Nederland (56%) is online shoppen enorm populair. In België, daarentegen, schafte slechts 21 procent van de consumenten goederen of diensten aan op het internet.

Consumenten wenden zich het meest tot het internetwinkels om reizen en hotels te boeken. Ook sportartikelen, kledij, boeken, speelgoed, tickets, films, muziek en software zijn in trek. Wat surfers vooral bevalt, is het grotere aanbod, het vergelijken van prijzen en de betaalbaarheid. Minder enthousiast zijn ze over de soms onduidelijke productinformatie, de bescherming van de privacy, reclame en de mogelijkheid om goederen terug te sturen.

Het verslag bevestigt dat het internet het snelst groeiende verkoopskanaal is. Meer dan de helft van de handelaars biedt al producten of diensten aan op het internet. Het net heeft ook een impact op de verkoop in de winkelstraten. Drie op vijf surfers stellen dat ze regelmatig online prijzen vergelijken alvorens een aankoop te verrichten.

De surfers blijven zich echter in grote mate beperken tot de nationale markt. In 2008 kocht slechts 7 procent van de consumenten online producten of diensten in een ander Europees land, tegen 6 procent in 2006. Taal, uiteenlopende reglementering en een groter wantrouwen belemmeren volgens eurocommissaris voor Consumentenzaken Kuneva een doorbraak van het grensoverschrijdend shoppen.

Kuneva maakt zich niettemin sterk dat er een braakliggend terrein bestaat. Zo geeft één op drie Europeanen aan dat ze in principe bereid zijn om producten bij internethandelaars uit andere landen aan te schaffen indien ze beter en/of goedkoper zouden zijn.

Bron: Belga

Onze partners