Internetverkoop met 20 procent gestegen in 2009

Internetgebruikers gaven het voorbije jaar 705 miljoen euro uit bij Belgische e-commerce sites. Dat is 20 procent meer dan in 2008. Consumenten kochten vooral reizen, tickets, boeken, cd’s en dvd’s, maar ook kleding.

Internetgebruikers gaven het voorbije jaar 705 miljoen euro uit bij Belgische e-commerce sites. Dat is 20 procent meer dan in 2008. Consumenten kochten vooral reizen, tickets, boeken, cd’s en dvd’s, maar ook kleding.

De cijfers hebben betrekking op de Belgische handelaren die gebruik maken van de diensten van Ogone. Daarmee is ruim 85 procent van de markt vertegenwoordigd.

Een opvallende tendens in 2009 was dat steeds meer Belgische klassieke retailers besloten hun “fysieke” winkels te ondersteunen met een online shop.

Het gemiddelde bedrag per online aankoop in 2009 bedroeg 84 euro, een daling van 10 procent in vergelijking met 2008. Ook toen was er al sprake van een afname. De tendens is toe te schrijven aan de toenemende verbreding van het Belgische aanbod. “De Belg koopt meer online, maar spendeert kleinere bedragen per keer”, verklaart directeur Pierre Willaert van Ogone.

Willaert verwacht dat de Belgische e-commerce in 2010 een even goede groei zal kennen en dat nog meer klassieke retailers de stap naar internet zullen wagen. Vijftig procent van de online bestedingen van de Belgische consument gebeurt in het buitenland, dus er is nog ruimte voor een hoger aanbod in België, aldus Willaert.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content