INTERVIEW: "Neen, ik heb de biografie van Steve Jobs niet gelezen"

14/06/12 om 15:31 - Bijgewerkt om 15:31

Bron: Datanews

Op zijn 24e heeft Loïc Bar al 3 boeken geschreven, minstens evenveel bedrijven opgericht, 10 mensen tewerkgesteld en een vereffening meegemaakt. Zijn nieuwste geesteskind, The Smart Company, 'verpersoonlijkt' it-implementaties aan de hand van analyses op het terrein, en is volgens velen een gat in de markt. De jonge Luikse ondernemer geeft meer tekst en uitleg over zijn flitsende carrièrestart.

Op zijn 24e heeft Loïc Bar al 3 boeken geschreven, minstens evenveel bedrijven opgericht, 10 mensen tewerkgesteld en een vereffening meegemaakt. Zijn nieuwste geesteskind, The Smart Company, 'verpersoonlijkt' it-implementaties aan de hand van analyses op het terrein, en is volgens velen een gat in de markt. De jonge Luikse ondernemer geeft meer tekst en uitleg over zijn flitsende carrièrestart.

De weg die je op amper 4 jaar tijd hebt afgelegd inspireert en imponeert. Vanwaar die sterke drang om te ondernemen?

Loïc Bar: "Alvast niet van mijn familie, want bijna iedereen is leraar (lacht). Maar even serieus: ik wil gewoon doen wat ik graag doe, op mijn manier. Sinds ik enkele boeken geschreven heb voor de Franse uitgever Micro Applications, een referentie in de informaticaliteratuur, en ik de titel van Most Valued Professional gekregen heb (door Microsoft toegewezen aan de 300 beste ontwikkelaars ter wereld, nvdr.) komen er interessante jobaanbiedingen binnen, maar ik wilde vrij blijven om mijn eigen weg te kunnen gaan."

"Ik volgde eigenlijk een heel technische opleiding, zonder daarom een 'nerd' te zijn. Ik gruwel zelfs van de 'gadgetkant' van de informatica. Evenmin heb ik een voorkeur voor de ecosystemen van Microsoft of van Apple. Wat mij interesseert is programma's creëren die echt nuttig zijn voor de mensen. Ik zou ook aan consultancy kunnen doen, dat gebeurt trouwens af en toe, maar als je opdracht ten einde loopt, blijf je met lege handen achter."

Je hebt al snel een tiental mensen in dienst genomen. Van waar die snelle opmars?

Bar: "Ik kreeg de kans om stage te lopen in Frankrijk, bij Wygwaw, een bedrijf actief in nieuwe media, en zo kreeg ik zin om zelf een bvba op te richten. Ik deed informatica-outsourcing voor grote groepen, waaronder Emakina. Na enkele maanden ben ik in zee gegaan met twee andere mensen om twee andere bedrijven op te richten, waaronder Heode, dat gespecialiseerd is in sociale media. Mond-tot-mondreclame werkte uitstekend en opende de deuren naar grote bedrijven als Coca-Cola, L'Oréal en Electrolux. Al snel waren we met een tiental medewerkers."

En dan verandert de droom in een nachtmerrie...

Bar: "Inderdaad. Het bedrijf groeide iets te snel en was niet voorbereid op periodes met weinig activiteit, zoals de zomer. Bepalender nog is dat de start-up samen met vijf andere bedrijven in een GIE (economische belangengroep) stapte, wat later een grote vergissing bleek te zijn."

"Het opzet was om bepaalde onroerende uitgaven en algemene kosten te delen door ons te verenigen in Axisparc van Mont-Saint-Guibert, maar we hebben onvoldoende gelet op de keuze van onze partners en vooral op het feit dat we door de GIE mee verantwoordelijk waren voor de nalatige betalingen van de anderen."

"Een andere jeugdzonde was dat we een manipulerende 'business angel vertrouwden', die ons heeft teleurgesteld en vooral heeft geprofiteerd om zich op onze kosten te verrijken. Van deze tegenslag onthoud ik dat ondernemen betekent dat je het juiste evenwicht vindt tussen euforie en risicobeheer."

Wat volgt is een vereffening, die tot op vandaag nog voortduurt in de rechtbank. Hoe ben je terug overeind gesprongen?

Bar: "Twee jaar geleden besloot ik om me meer te richten op producten, om zeker te zijn van vaste inkomsten, in plaats van naar diensten die heel wat personeelsbeheer vergen, iets wat niet mijn specialiteit is."

"Ik ging me meer bezighouden met mijn bvba Wipus en koppelde er het concept van The Smart Company aan, waar momenteel zes mensen werken. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling van een ecosysteem van softwareoplossingen die mensen in hun dagelijkse leven helpen, door voordeel te halen uit nieuwe terminals, zoals digitale tablets. Ik ben momenteel bezig met het openstellen van het kapitaal van de vennootschap naar andere vennoten. We hopen ook de aandacht van een of andere durfkapitalist aan te trekken.

Het bedrijf is gevestigd in Ans, in de buurt van Luik, maar je hebt ook twee mensen in Londen in dienst, waarom?

Bar: "Dat is een grote investering, maar 80 procent van onze omzet (ongeveer 400.000 euro, nvdr.) bevindt zich buiten België. Net als een groot deel van de vaardigheden die we nodig hebben."

Waarom ben je niet naar Silicon Valley getrokken?

Bar: "Ik had de kans om te werken voor Amerikaanse klanten en enkele keren naar New York te reizen. Maar tot nu toe heb ik ook kansen gehad in België. Ik zie slechts twee dingen die me er op termijn zouden kunnen aanzetten om naar Amerika te trekken: kapitaal en hypercompetente mensen."

Uw ambitie voor de komende jaren?

Bar: "De omzet vervijfvoudigen. Momenteel dragen we de werklast met zes mensen. Het is altijd zaak om de juiste mensen te vinden. We willen intern zeer flexibel blijven, elk productgamma onder de koepel 'Smart Company' beheert autonoom de verkoop van zijn producten via resellers. Het moederbedrijf spitst zich toe op vernieuwing."

Heeft u rolmodellen in de wereld van het bedrijfsleven, een mentor?

Bar: "Niet echt. Je moet niet proberen om iemand na te bootsen. De biografie van Steve Jobs verkocht als zoete broodjes, maar ik heb ze niet gelezen."

En welke rol speelt geld in dit alles?

Bar: "Op mijn 14e verdiende ik al geld met het maken van websites. Ik wil niet de hypocriet uithangen. Het vooruitzicht om mijn bedrijf op een dag te verkopen voor een gouden prijs en mijn vrijheid te winnen op lange termijn, spreekt me wel aan. "

Wat valt u op in de kleine wereld van de informatica?

Bar: "Het gebrek aan visie. Bedrijven kopen informaticasystemen zonder de tijd te nemen om na te denken over de dagelijkse behoeften van de gebruikers. Vaak beperken ze zich tot de behoeften die de mensen te kennen geven, maar maken ze niet echt een analyse van hun manier van werken. De commerciële druk van de leveranciers speelt ook een rol."

"Het grootste probleem van de sector zijn de grote verschillen tussen degenen die software verkopen en degenen die ze bedenken. Of het nu voor een architect is die een energieprestatierapport van gebouwen wil automatiseren, een KMO die wil overschakelen naar elektronische facturatie of een gezin dat zijn elektriciteitsverbruik wil beheersen met een slimme meter, The Smart Company staat voor een nieuwe manier om software te bedenken."

"De rode draad is telkens om te vertrekken van een grondige analyse gedurende minstens twee maanden van de activiteit en het dagelijkse gedrag van de beoogde gebruiker."

Snelparcours

- Verdient op zijn 14e al geld met het maken van websites.
- Diploma beheerinformatica aan de Haute Ecole Provinciale van Luik.
- Publiceert op zijn 20e "Facebook et OpenSocial" bij de Franse uitgever Micro Applications.
- Later volgen "Silverlight 4" en "Développez vos applications pour Android, iPhone et iPad".
- Geeft zijn eerste lezing in het Palais des Congrès van Parijs voor de hoogmis van Microsoft in Frankrijk.
- Ontvangt de titel van 'Most Valued Professional' van Microsoft.
- Facebook doet een beroep op hem om zijn gemeenschap van ontwikkelaars te beheren in België.
- Richt in 2008 de bvba Wipus op, en gaat dan een vennootschap aan om Heode te lanceren.
- Vereffening van Heode.
- Oprichting in 2010 van het concept The Smart Company.

Lees meer over:

Onze partners