Investeringen KPN in België op laag pitje?

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Het Nederlandse telecombedrijf KPN betreedt zondag de Franse markt met zijn prijsvechtersmerk Simyo. In België overweegt het bedrijf investeringen in de koelkast te zetten.

Het Nederlandse telecombedrijf KPN betreedt zondag de Franse markt met zijn prijsvechtersmerk Simyo. In België overweegt het bedrijf investeringen in de koelkast te zetten.

KPN concern sloot eerder een akkoord met zijn Franse branchegenoot Bouygues Telecom over het gebruik van diens netwerk, maar de details van de lancering waren nog niet bekend.

Nederland, Duitsland en België zijn de kernmarkten van KPN, waar het bedrijf eigen netwerken heeft. Het concern waagde met het merk Simyo eerder de sprong naar Spanje.

Bellen met Simyo in Frankrijk gaat 19 cent per minuut kosten, ongeacht of het naar een mobiel of vast nummer is. In 2009 wil KPN in Frankrijk met andere nieuwe initiatieven komen, onder meer door middel van samenwerkingsverbanden.

Opvallender is dat de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad meldt dat KPN zijn investeringen in België in de ijskast wil zetten. Volgens KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer is het twijfelachtig of het nog zinvol is verdere investeringen te doen in de telecommarkt in Belgie. “De liberalisering aldaar is gestokt”, klinkt het.

KPN is de nummer drie op de Belgische markt, onder meer via zijn mobiele telefoniebedrijf Base. Het concern heeft tot nu toe 2 miljard euro in de Belgische markt geïnvesteerd, en had plannen voor nieuwe investeringen (vooral voor de grote merken Base (mobiel) en KPN België (vast). Maar het telecombedrijf is inmiddels “teleurgesteld in de vooruitzichten van de Belgische markt”, aldus Het Financieele Dagblad.

Base-woordvoerder Bart Vandesompele licht toe: “Scheepbouwer vindt dat er genoeg getreuzeld is door de Belgische overheid, in het bijzonder door het BIPT, om concurrentie mogelijk te maken. We zijn jaren te vriendelijk geweest.” Volgens Vandesompele heerst bij KPN de vraag of het zinvol is inspanningen te doen om de derde slagkrachtige speler op de Belgische telecommarkt te worden. “Indien dat door het slechte concurrentieklimaat onmogelijk wordt, zien wij het nut niet in van investeringen. Dat Sympac nu niet meer vanuit België opereert, is daarin ook een teken aan de wand.”

Overigens was Vincent Van Quickenborne aanwezig bij de toespraak van de KPN-topman. Hij repliceerde er dat hij “als liberaal ook moeite heeft met de zwakke concurrentie in de Belgische telecommarkt.” Hij hoopt het BIPT slagkrachtiger te maken, te beginnen met de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur, die in de loop van de komende maanden moet volgen.

Bron: Belga/ANP

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content