iPad-concurrenten verminderen productie

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Mark Moskowitz, analist bij JPMorgan, ziet lagere productieplannen voor concurrerende tablets door het succes van de iPad.

Mark Moskowitz, analist bij JPMorgan, ziet lagere productieplannen voor concurrerende tablets door het succes van de iPad.

Producenten van niet-Apple tablets zouden door het succces van de iPad, gevolgd door de iPad2, besloten hebben de productie van tablet ten opzichte van maart vorig jaar met 10 procent te verminderen. Concreet zou de productie zijn verminderd van 81 naar 73 miljoen stuks.

Volgens Moskowitz betreft het Asustek (de Eee Pad Transformer), Motorola (XOOM), RIM (Playbook) en Samsung (Galaxy Tab). Volgens de studie is dit het gevolg van een “dosis realiteitszin” bij die producenten, die constateren dat hun toestellen “zwak presteren” tegen de iPad en niet de verhoopte vraag genereren.

Andere producenten, zoals Lenovo en HTC zouden hun productieplannen niet terugschroeven, evenals Apple, dat nog steeds worstelt om voldoende toestellen in de winkel te krijgen. Apple zou naar verluidt dit jaar ca. 38 miljoen iPads produceren, tegen Acer 8 miljoen en Samsung 6,5 miljoen stuks.

Nog geen concurrentie De analist meent dat het aanbod van de eerste generatie non-Apple tablets qua prijs en functionaliteit geen verwachtingen voor hogere productieplannen toelaat. Dat lijkt een nauwelijks verholen verwijzing naar het nog steeds niet algemeen beschikbaar zijn van Android 3.x (‘Honeycomb’) dat echt specifiek werd gebouwd voor gebruik in tablets, zodat de non-Apple tablets ook nog niet echt de strijd aankunnen. Anderzijds blijft ook Apple niet stilzitten, met naar alle waarschijnlijkheid de aankondiging van een nieuwe versie van iOS op Apple’s nakende World Wide Developers Conference.

Als voordeel van de verlaagde productieplannen ziet Moskowitz wel dat zo later dit jaar een ‘tablet bubbel’ kan worden vermeden. Immers, bij hogere productieniveaus bestaat het gevaar dat de winkels vol onverkochte (en allicht onverkoopbare) tablets zitten. Overigens zouden de tablets, zelfs met lagere cijfers, toch al een fikse impact hebben op de markt voor notebook en desktop pc’s, evenals de hele ketting van hoogtechnologische productie.

Volgens sommigen zou Apple trouwens nu al met leveranciers van onderdelen praten over materiaal voor gebruik in de iPad 3. Daarbij vallen namen als Radiant Opto-Electronics (LED schermen met rugverlichting) en het aanraakgevoelig scherm (Samsung, Chimei Innolux?).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content