Is er voor Apple leven na de dood van Steve Jobs?

05/10/12 om 09:40 - Bijgewerkt om 09:40

Bron: Datanews

Exact een jaar geleden overleed Apple-boegbeeld Steve Jobs. Wat is er sindsdien veranderd, en hoe zal Apple's toekomst eruit zien zonder hem?

Is er voor Apple leven na de dood van Steve Jobs?

Exact een jaar geleden overleed Apple-boegbeeld Steve Jobs. Wat is er sindsdien veranderd, en hoe zal Apple's toekomst eruit zien zonder hem?

Homecomputers, mp3-spelers, smartphones en zelfs tablets... Al deze toestellen bestonden al enige tijd voordat Apple er eigen, grensverleggende varianten op ging maken. Want met de iMac, de iPod, de iPhone en de iPad heeft Apple de concurrentie in deze productsegmenten overschaduwd. En dat allemaal onder impuls van Steve Jobs - een meestertechneut met oog voor design, en een meesterondernemer met een neus voor 'the next big thing'.

Grensverleggend kan je de producten die zijn opvolger Tim Cook tot nog toe presenteerde bezwaarlijk noemen - zowel de iPhone 4S als de iPhone 5 borduren grotendeels voort op de eerdere modellen. Cook legt de focus dan ook eerder op het verder uitbouwen en distribueren van de huidige producten. En die rol gaat hem goed af. Hij staat bekend voor zijn operationele expertise, meer dan voor zijn drang om innovator te zijn.

Maar onder Tim Cook beging Apple het afgelopen jaar ook enkele 'grove' blunders. De personal assistent-app Siri waar het bedrijf in 2011 groot mee uitpakte, was ten tijde van de lancering een halfbakken toepassing; een bètaproduct bijna. De spraakherkenner herkende eigenlijk nauwelijks spraak. Een tweede 'mislukking' is de eigen Kaarten-app die Apple in iOS 6 integreerde, ter vervanging van Google Maps. Ook deze functie werd redelijk onafgewerkt op de wereld losgelaten: bepaalde belangrijke herkenningspunten zijn onvindbaar, en sommige adresgegevens zijn achterhaald. Apple kreeg hier bakken kritiek op, waarna Tim Cook de povere kwaliteit van de app openlijk erkende, en er zich zelfs voor excuseerde. Het zou Steve Jobs - met zijn oog voor detail - nooit overkomen zijn, luidt een veelgehoorde commentaar. Anderen lauweren Cook dan weer om zijn kwetsbare en menselijke opstelling. Hij is duidelijk niet in hetzelfde bedje ziek dan de perfectionistische, ietwat arrogante en rebelse Steve Jobs, argumenteren zij.

Eén ding is zeker: Apple slaagt er, ook in het post-Jobs-tijdperk, nog steeds wonderwel in om een monsterhype te creëren rondom hun nieuwe producten, waar ze ook nog altijd miljóénen exemplaren van aan de man brengen - van de iPhone 5 gingen in het openingsweekend alleen al 5 miljoen stuks over de toonbank. De cashberg van Apple bedroeg eind juni een hallucinante 117 miljard dollar.

De grote vraag is hoe de toekomst er zal uitzien voor Apple. Want vanaf 2013 komt het bedrijf voor een gigantische uitdaging te staan: producten afleveren die, in tegenstelling tot de nieuwe iPad en de iPhone 5, níét uit de koker van Steve Jobs komen.

Onze partners