Is Google Glass over zijn hoogtepunt heen?

17/11/14 om 11:53 - Bijgewerkt om 13:33

Bron: Datanews

Er komt maar geen lanceerdatum voor Google Glass en intussen stappen enkele makers van het product op. Dat doet ontwikkelaars twijfelen over de toekomst van het product.

Is Google Glass over zijn hoogtepunt heen?

Google Glass was begin dit jaar nog een hype onder technologiefanaten. Maar intussen blijft het wachten tot het product klaar is voor de consumentenmarkt. Reuters zocht uit hoe hot de slimme bril nog is. Van de 16 Glass-ontwikkelaars die het sprak, zijn er intussen negen gestopt met ontwikkelen. Redenen zijn dat er, bij gebrek aan een massaproduct, geen gebruikers zijn. Anderen richten zich momenteel enkel tot zakelijke toepassingen waar het aantal gebruikers minder een rol speelt.

Bij Google zelf zijn het afgelopen jaar een aantal mensen die mee aan de wieg stonden van het product opgestapt, waaronder lead developer Babak Parviz, electrical engineering chief Adrian Wong en hoofd ontwikkelaarsrelaties Ossama Alami. Een fonds voor Glass-projecten, mee opgericht door Google Ventures, haalde intussen zijn website offline.

Nochtans is er officieel niets aan de hand zegt Google tegenover Reuters. "We zijn energieker dan ooit over de mogelijkheden die wearables en Glass in het bijzonder vertegenwoordigen", zegt Chris O'Neill, hoofd Business Operations voor Glass. Zo zijn er volgens Google honderden ingenieurs en anderen bezig met het product.

Maar het moet ook gezegd worden dat Google Glass buiten de tech-scene op weinig sympathie kan rekenen. Het aanvankelijk hippe en futuristische imago pakt goed uit op technologieconferenties, maar kreeg al snel een hoog creep-gehalte toen gebruikers de bril op straat en op café droegen. De gedachte dat je ongemerkt (letterlijk: door met je ogen te knipperen) een foto of een video kan maken, maakt dat Glass-dragers niet het soort mensen zijn waar je in volle vertrouwen naast gaat zitten.

Blijft Google Glass bestaan? Voorlopig wel. Maar een lanceerdatum is er nog niet, terwijl de bril er dit jaar al had moeten zijn. Dat in combinatie met vertrekkende teamleden en een lauw imago maakt dat Google extra hard zijn best moet doen als het Glass nog een succesvolle toekomst wil geven.

Lees meer over:

Onze partners