IS-propaganda op het internet: vrouwelijke gebruikers spelen sleutelrol

De vlag van Islamitische Staat wappert in Syrië © Belga Image

Bij de rekrutering van IS-strijders en de verspreiding van terroristische propaganda via de sociale netwerken spelen vooral de vrouwelijke gebruikers een belangrijke rol. Dat moet blijken uit een onderzoek van de universiteit van Miami. Het Amerikaans onderzoeksteam verzamelde over een periode van meer dan zes maanden data van het sociale netwerk Vkontakte.

Meer dan 100.000 leden wisselen op het Russische platform in 196 groepen islamistische inhoud uit en verspreidden IS-propaganda. Rond 40 procent van de gebruikers gaf aan vrouwelijk te zijn.

Niet enkel het grote aandeel van vrouwelijke gebruikers verraste de onderzoekers. De vrouwen hebben ook een bijzonder belangrijke rol bij de communicatie binnen de groep. Ze vernetwerken gebruikers, die anders geen contact met elkaar zouden hebben. Vooral vrouwelijke gebruikers spelen derhalve een sleutelrol in de strijd tegen IS op de sociale netwerken.

Om de verspreiding van IS-boodschappen tegen te gaan, moet geprobeerd worden de gebruiksters op emotioneel en intellectueel vlak te bereiken en te beïnvloeden. Bovendien kan het geslacht in de toekomst een indicator zijn bij de identificatie van belangrijke personen binnen het IS-propagandanetwerk, meenden de onderzoekers ter staving van hun rapport.

Het Russische netwerk Vkontakte is een belangrijk propagandamiddel voor de IS, nadat Facebook en Twitter de verspreiding van islamistische inhoud verboden hadden.

(Belga/WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content