IT en telecom troef bij meest waardevolle merken

23/04/08 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Datanews

De top 10 van 's werelds meest waardevolle merken, de zogenaamde 'BrandZ Ranking' van onderzoeksbedrijf Milward Brown, telt maar liefst 6 technologiebedrijven. En de groei van de merkwaarde van de 28 technologiebedrijven in de top 100 is goed voor ruim de helft van de totale waardegroei van de lijst.

De top 10 van 's werelds meest waardevolle merken, de zogenaamde 'BrandZ Ranking' van onderzoeksbedrijf Milward Brown, telt maar liefst 6 technologiebedrijven. En de groei van de merkwaarde van de 28 technologiebedrijven in de top 100 is goed voor ruim de helft van de totale waardegroei van de lijst.

De BrandZ Top 100 waardeert alle merken op basis van de som van de inkomsten die dat merk genereert. Dit jaar bedroeg de totale waarde van de merken in de lijst 1,94 triljoen dollar, 21 procent meer dan vorig jaar.

De it- en telecomwereld doet het erg goed. De top 10 telt 6 ict-merken. Google staat op 1 met een waarde van 86 miljard dollar, een stijging van 30 procent. Microsoft staat net achter General Electric op plaats 3 (+ 29 procent tot 70 miljard dollar). Voorts hebben we China Mobile, IBM en Apple op plaats 5 tot 7. Nokia haalt de negende plaats, als eerste Europese merk.

Grootste klimmers waren Apple, met een stijging in merkwaarde van 123 procent, en Blackberry, dat met een groei van 390 procent plots op plaats 51 belandt.

De top drie van de mobiele operatoren bestaat uit China Mobile, Vodafone (plaats 11) en Verizon Wireless (plaats 33). In de it-top-10 staan naast de 5 genoemde firma's ook HP, Cisco, Oracle, Intel en SAP.

Enkel Samsung, Yahoo, Motorola en TIM zagen bij de technologiebedrijven in de top 100 de waarde van hun merk zakken.

Onze partners