‘IT-leiders moeten richting van artificial intelligence mee bepalen’

. © iStockphoto
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Cio’s moeten dringend ervaring opdoen met artificial intelligence. Maar het is ook nu dat ze zelf invloed kunnen uitoefenen op de richting die AI op de lange termijn uitgaat, zegt analistenbureau Gartner.

Op Gartner Symposium/ITxpo eerder deze week in Barcelona presenteerde Gartner de resultaten van een studie onder 3.000 cio’s naar AI-initiatieven die ze al dan niet nemen. 25 procent van alle organisaties hebben al een AI-project uitgerold of plannen een uitrol op korte termijn. In 2015 was dat nog maar 10 procent.

Volgens Gartner dreigt de competitiviteit van bedrijven die AI negeren in het gedrang te komen. “Nu moet je experimenteren en proof of concepts opzetten”, zegt Magnus Revang, research director bij Gartner. “Best practices zijn er niet, enkel emerging practices”, voegt hij er nog aan toe.

Vooral aan praktische ervaring is er nood bij cio’s. Heel wat onder hen moeten nog de verschillende aanbiedingen aan vendorkant evalueren.

Om te slagen in AI, moeten cio’s mee de langetermijnrichting van de technologie bepalen. Drie vragen moet zij of hij zich stellen: hoe kan AI de bestaande diensten van het bedrijf verbeteren? Hoe kunnen bestaande diensten aangepast worden om met AI om te gaan? En welke nieuwe diensten kan je creëren die onmogelijk zouden zijn zonder AI?

“Er zijn al voorbeelden van projecten met een hoge impact en toch een relatief laag investeringsniveau”, weet Revang.

1,8 miljoen jobs weg, 2,3 miljoen er bij

Tegen 2022 verwacht Gartner dat 72 procent van alle klanteninteracties zullen werken met opkomende technologie als machine learning, chatbots en mobile messaging. Maar 2020 wordt een scharnierjaar voor de creatie van nieuwe AI-gerelateerde jobs.

AI moet volgend jaar 768.000 nieuwe jobs creëren. Maar meer traditionele jobs gaan verdwijnen: 943.000. “Tegen 2020 verwachten we dat AI 2,3 miljoen jobs zal creëren, en er maar 1,8 miljoen doet verdwijnen”, meent Helen Poitevin, research director bij Gartner. Chatbots wijzen nu al in de richting van zo’n ontwikkelingen. Rekruteerders kunnen zo bijvoorbeeld hoge volumes aan sollicaties verwerken, waardoor er minder manueel werk en dus minder mensen nodig zijn.

De sleutel tot succes ligt in oplossingen die een symbiose van AI en mensenjobs zijn. Vooral in de gezondheidszorg en retail is dat duidelijk merkbaar, zegt Gartner. “Maar het is nu dat je als cio nog de kans hebt om mee na te denken over de verandering in arbeid en de jobs van medewerkers anders in te kleuren”, besluit ook Poitevin.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content