It-managers onwetend over gevolgen van illegaal downloaden

18/04/08 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Eenderde van de it-managers weet niet wat zijn medewerkers downloaden en een even groot aandeel kent er de gevolgen niet van. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Karel De Grote Hogeschool. De herlancering van de sensibiliseringcampagne 'Het is uw zaak' wil bedrijven wijzen op de risico's van downloaden op de werkvloer, en biedt concrete hulpmiddelen aan om deze risico's te vermijden.

Eenderde van de it-managers weet niet wat zijn medewerkers downloaden en een even groot aandeel kent er de gevolgen niet van. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Karel De Grote Hogeschool. De herlancering van de sensibiliseringcampagne 'Het is uw zaak' wil bedrijven wijzen op de risico's van downloaden op de werkvloer, en biedt concrete hulpmiddelen aan om deze risico's te vermijden.

Het privé internetgebruik op de werkvloer neemt toe. 35 procent van de werknemers surft op het werk regelmatig naar nieuws en sportwebsites. Het aantal werknemers dat online eindejaarsinkopen doet, steeg in 2007 van 25 naar 33 procent. En dan zwijgen we nog over de mensen die software voor internetbankieren of muziek en films downloaden op het werk, meestal zonder medeweten van hun bazen.

Uit een onderzoek van de Karel De Grote Hogeschool bij meer dan 300 Belgische ondernemingen, blijkt ook dat 79 procent van de werknemers toegeeft te downloaden met de bedrijfscomputer. In de meeste gevallen gaat het om software en werkgerelateerde dossiers, maak vaak ook om muziek of videofragmenten.

Opvallend is dat 32 procent van de bevraagde it-managers niet weet wat zijn medewerkers downloaden. Sterker nog : 33 procent van de it-managers en 57 procent van de werknemers kent niet eens de gevolgen van het downloaden, en die zijn vaak niet gering.

Volgens de onderzoekers van de Hogeschool werkt downloaden de verspreiding van virussen in het bedrijfsnetwerk sterk in de hand. Verder beperkt het downloaden van software, updates en audiovisueel materiaal in belangrijke mate de schijfruimte, en is het een belangrijke oorzaak van de belasting van de servers.

De combinatie van deze problemen eindigt al te vaak in ernstige computerpannes, die op hun beurt leiden tot technische werkloosheid, en de daarbij horende financiële repercussies voor de onderneming. Werknemers die niet mogen downloaden, hebben dan weer minder computerpannes op het werk.

"Het meest frappante onderzoeksresultaat is zonder meer de lage awareness bij bedrijven", zegt pr-verantwoordelijke Elke Jeurissen. "Slechts één op de vier bevraagde bedrijven heeft duidelijke regels opgesteld in verband met downloaden. En in de meeste gevallen worden die regels niet eens gecommuniceerd of gecontroleerd. Er is nog veel onwetendheid over de link tussen downloaden op de werkvloer en computerpannes. Maar nu is de link tussen downloaden en security toch duidelijk gelegd."

Om bedrijven te informeren over het gedrag van hun rond downloaden op de werkvloer, heeft een consortium dat bestaat uit de Belgian Anti-piracy Federation (BAF), de Belgian Entertainment Association (BEA), Business Software Alliance (BSA) en Sabam, vandaag een heuse campagne ge(her)lanceerd onder de noemer ['Het is uw zaak']. (In 2006 werd al eens een campagne opgezet onder dezelfde naam, nvdr)

"We willen bedrijven wijzen op het risico van downloaden op de werkvloer", aldus nog Jeurissen. "Zowel op de veiligheidsrisico's, als op de juridische risico's. Want niemand die weet of de content die gedownload wordt, legaal of illegaal is."

Daarnaast gaat het consortium bedrijven ook concrete hulpmiddelen bieden om deze risico's te vermijden. "We hebben een mogelijke gedragscode voor werknemers online geplaatst. Die moet daarom niet strikt gevolgd worden, maar ze geeft de werkgevers toch al een kader. We bieden ook tools aan om een inventaris op te maken van alle downloads, zodat it-managers gemakkelijk kunnen nagaan wat er allemaal op hun netwerk terecht is gekomen, en hoe ze al die dingen kunnen afblokken."

"Individueel advies gaan we niet geven", besluit Jeurissen. "Maar onze partners komen dagdagelijks in contact met tal van kleine en minder kleine bedrijven. Zij kunnen desgewenst ook raad geven en bijsturen. Het draagvlak voor deze campagne is groot. Zowel Beltug, de Federatie Kamers van Koophandel van België, Unizo en zelfs ISPA doen hun duit in het zakje."

Onze partners