Jan De Ville gaat kmo-collectief perfICTion leiden

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Ex-Dolmen- en -Cegeka-topman Jan De Ville (59) keert na bijna drie jaar terug in de it-sector. Hij is aangesteld als directeur van perfICTion. Dat is een samenwerkingsverband tussen een dertigtal ict-kmo’s, verspreid over heel het land. “De voorbije drie jaar zijn voorbij gevlogen”, stelt De Ville. Het is inderdaad al van november 2008 geleden dat we nog iets van hem hoorden in de ict-wereld. Hij vertrok toen na meningsverschillen bij Cegeka, waar hij nauwelijks 2 maanden aan boord was. In tussentijd hield hij zich intensief bezig het tehuis voor mentaal gehandicapten waarin hij zich al 30 jaar engageert en met zijn functie als voorzitter van de Beschuttende Werkplaatsen van Aalst. Ook onderzocht hij wat hij kon betekenen in de ecologiesector. “Via een vroegere medewerker is perfICTion een tijd geleden bij mij beland. En ik zag die uitdaging helemaal zitten.”

Ex-Dolmen- en -Cegeka-topman Jan De Ville (59) keert na bijna drie jaar terug in de it-sector. Hij is aangesteld als directeur van perfICTion. Dat is een samenwerkingsverband tussen een dertigtal ict-kmo’s, verspreid over heel het land.

“De voorbije drie jaar zijn voorbij gevlogen”, stelt De Ville. Het is inderdaad al van november 2008 geleden dat we nog iets van hem hoorden in de ict-wereld. Hij vertrok toen na meningsverschillen bij Cegeka, waar hij nauwelijks 2 maanden aan boord was. In tussentijd hield hij zich intensief bezig met het tehuis voor mentaal gehandicapten waarin hij zich al 30 jaar engageert en met zijn functie als voorzitter van de Beschuttende Werkplaatsen van Aalst. Ook onderzocht hij wat hij kon betekenen in de ecologiesector. “Via een vroegere medewerker is perfICTion een tijd geleden bij mij beland. En ik zag die uitdaging helemaal zitten.”

PerfICTion wil zich positioneren als hét aanspreekpunt bij uitstek voor de Belgische kmo’s. “Onze leden onderschrijven een contract van openheid: ze maken onderling hun klantendatabases en omzet bekend”, vertelt De Ville. “Hun crm, sales, marketing en contacten met de vendors neemt perfICTion over, zodat zij zich kunnen concentreren op de markt en de klanten. Naargelang de competenties binnen de groep kunnen klanten met de juiste partijen worden gelinkt.”

Het collectief telt vandaag een kleine 30 bedrijven. Daaronder zitten enkele resellers, “maar dit is een b2b-verhaal. Die retail-activiteit staat daar los van. PerfICTion staat voor zowat 250 ict-specialisten die samen 17.000 klanten bedienen. “We mikken expliciet op de 65.000 kmo’s (1 tot 75 werknemers) in het land”, aldus De Ville.

50 procent groei De rol van Jan De Ville zelf is om van perfICTion tegenover de buitenwereld meer een ‘bedrijf’ te maken. “Een bedrijf met een zeer lokale aanwezigheid, maar dat wel een totaalaanbod kan bieden. Wij zijn daarvoor zeer goed geplaatst: we staan dicht bij kmo’s en kennen hun manier van werken.” Wie dan de rechtstreekse concurrenten van perfICTion zijn, daar wil De Ville niet echt de vinger op leggen. “We concurreren met iedereen en niemand. Spelers als een RealDolmen en Cegeka focussen toch eerder op de grote accounts en de overheid. Wij wagen ons niet op hun markt.”

De doelstelling is om het aantal klanten te doen groeien en binnen twee jaar een omzetgroei van 50 procent te genereren voor de deelnemende partners. Ambitieus? “Je moet ook een doel hebben om naartoe te werken,” sust De Ville. Ook het aantal leden zal nog groeien. “Zeker in Wallonië, onder meer Waals-Brabant, hebben we nog wat werk.”

De Ville laat op het einde van het gesprek de zinsnede “een laatste uitdaging” vallen. “Tja, ik ben 59. Voor dit project schat ik toch 3 à 5 jaar nodig te hebben. Tegen dan zal het tijd zijn om de zaken door te geven aan jongere mensen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content