Japan haalt upload van 10 Gbps

Pieterjan Van Leemputten

Terwijl we in Brussel nog wachten op een operationeel 4G-netwerk legt Ntt Docomo in Japan de lat voor mobiele dataverzending een stuk hoger.

Het experiment van de Japanse telecomprovider vond al op 11 december vorig jaar plaats maar de resultaten worden nu pas publiek gemaakt. Het gaat om een uplink van 10 Gbps en dit in openlucht.

Voor het experiment werd 400 MHz aan bandbreedte gebruikt in het 11 GHz spectrum. Het station dat de data moest verzenden bewoog aan 9 kilometer per uur. Mimo-technologie moest de verschillende datastromen uit elkaar houden.

De technologie zomaar in een kleine smartphone of laptop zetten is nog niet voor morgen. Voor de verzending werden acht antennes gebruikt. De ontvanger had er zestien nodig.

Moeilijk op mobiele netwerken

Al is dat niet het enige probleem. Volgens het Japanse telecombedrijf is het sowieso moeilijk om frequentiebanden boven de 5 GHz te gebruiken op mobiele netwerken. Dat komt omdat de golf op hoge frequenties minder ver reikt en ook minder geschikt is wanneer er gebouwen of andere obstakels tussen zender en ontvanger staan.

Het bedrijf is overigens niet de enige speler die al bezig is met snelheden van tientallen gigabits. Huawei toonde aan Data News op het Mobile World Congress al een downloadsnelheid van 50 Gbps.

Testen Vs. realiteit

Al moeten we voor beide verwezenlijkingen wel nuanceren dat het nog niet om 5G gaat, maar enkel om testsituaties die op lange termijn de weg plaveien voor commerciële toepassingen. Er is momenteel immers nog geen standaard rond 5G die zaken als de minimumsnelheid vastlegt. Het zal dan ook nog enkele jaren duren vooraleer we dergelijke snelheden ergens ter wereld zien opduiken.

Ook wat de werkelijke snelheid betreft moeten we toevoegen dat er een groot verschil zit tussen de prestaties. Zo zal een test tussen één traag bewegende zender en één ontvanger in optimale omstandigheden veel betere snelheden opleveren dan een situatie waar pakweg honderden of duizenden gebruikers verbinding maken terwijl ze op de trein of in de auto zitten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content