Jongste editie Charlie Hebdo voor grote bedragen aangeboden op internet

09/01/15 om 09:44 - Bijgewerkt op 13/01/15 om 12:42

De meest recente editie van het satirische tijdschrift Charlie Hebdo is, in de nasleep van de aanslag, een bescheiden hit op het internet. Het nummer, dat niet meer te vinden is in de winkels, wordt tientallen keren aangeboden op veilingsites. Er worden bovendien aanzienlijke bedragen voor geboden.

Jongste editie Charlie Hebdo voor grote bedragen aangeboden op internet

Charlie Hebdo © Belga Image

Het op 60.000 exemplaren gedrukte nummer is, in de nasleep van de aanslag op het blad, volledig uitverkocht geraakt. Maar op eBay wordt de 1.177ste editie van Charlie Hebdo wel nog een vijftigtal keer te koop gezet. Er worden nummers aangeboden 'voor onmiddellijke verkoop', voor bedragen van 650 tot 1.000 euro.

Bij de onlineveilingen loopt het bedrag soms op tot 60.000 en zelfs 75.000 euro, zonder dat daarbij evenwel de garantie geldt dat die aankoop ook geconcretiseerd wordt. De bieder krijgt immers nog de mogelijkheid om af te zien van de aankoop.

Charia Hebdo

Ook andere edities van Charlie Hebdo zijn online te koop gezet door gewiekste eigenaars, die er blijkbaar geen probleem mee hebben om munt te slaan uit de schietpartij. Zo kan er ook geboden worden op een bijzonder nummer uit november 2011, toen het blad eenmalig omgedoopt werd tot 'Charia Hebdo'.

Volgende editie op 1 miljoen exemplaren gedrukt

Volgende week woensdag verschijnt het volgende nummer van Charlie Hebdo. Het zal dan voor de gelegenheid op een miljoen exemplaren worden gedrukt.

Crowdfunding

Intussen hebben heel wat bedrijven hulp en financiële ondersteuning aangeboden aan het blad. Franse burgers hebben ook een oproep tot crowdfunding gelanceerd, om ervoor te zorgen dat Charlie Hebdo ook in de toekomst nog kan verschijnen. Het voortbestaan van het blad was zelfs al voor de aanslag bedreigd, omdat Charlie Hebdo zich op de rand van het faillissement bevond.

Het tijdschrift verkocht wekelijks ongeveer 30.000 exemplaren, zowat de helft van de oplage, terwijl er 35.000 verkocht moesten worden om rendabel te zijn. (Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners