"Kans op zware treinongevallen blijft met TBL1+"

20/10/10 om 11:23 - Bijgewerkt om 11:23

Bron: Datanews

De experts, die sinds de treinramp in Buizingen de veiligheid van het spoornet onderzoeken, zijn in hun rapport snoeihard voor de NMBS-top en de politieke verantwoordelijken.

"Kans op zware treinongevallen blijft met TBL1+"

© Belga

De experts, die sinds de treinramp in Buizingen de veiligheid van het spoornet onderzoeken, zijn in hun rapport snoeihard voor de NMBS-top en de politieke verantwoordelijken.

Het expertenrapport wordt vandaag in de bijzondere Kamercommissie voorgesteld. Het rapport is zeer kritisch voor TBL1+, een van de updates van TBL dat Infrabel en de NMBS na de treinramp in Buizingen koortsachtig op de sporen en treinen installeren. "We vrezen dat de kans op zware treinongevallen aanwezig blijft", zeggen ze in de Corelio-kranten

Andere grote punten van kritiek: de politiek weet perfect hoeveel veiligheid op het spoorwegennet kost, maar trok er decennialang niet genoeg geld voor uit; de top van de

NMBS was te weinig bezig met veiligheid en houdt koppig vast aan foute keuzes uit het verleden.

In een reactie zegt de woordvoerder van minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte dat de installatie van het remsysteem TBL1+ op de Belgische sporen en treinen "gebeurt met het perspectief op het Europese veiligheidssysteem ETCS".

"In de jaren negentig en na het treinongeval in Pécrot werd gekozen voor het Europese ETCS", legt de woordvoerder van Vervotte uit. "Maar er bleken nog problemen aanwezig te zijn, waardoor nu TBL1+ wordt uitgerold. Dat systeem maakt de invoering van ETCS perfect mogelijk, er moeten bij wijze spreken 'enkel' extra bakens en nieuwe software geïnstalleerd worden." Vanaf 2012 moeten de grootste knelpunten, de treinen en de locomotieven met TBL1+ uitgerust zijn, luidt het.

Op de kritiek als zou er decennialang niet genoeg geld voor spoorveiligheid zijn uitgegeven, reageert Vervotte. "Tussen 2005 en 2012 is er telkens voldoende budget aanwezig, maar dat is of wordt niet helemaal ingevuld. Zo was er tussen 2005 en 2009 tachtig miljoen euro voorzien voor de installatie op de sporen, waarvan er maar 73 miljoen werd uitgegeven." Redenen voor de onderbesteding zijn onder meer problemen met homologatie die tot uitstel leiden en moeilijkheden om voldoende personeel te vinden.

Bron: Belga

Lees meer over:

Onze partners