Koeien met gouden hoorns

27/02/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 26/02/06 om 23:59

Bron: Datanews

Met zijn erp-pakket Dynamics (het voormalige Navision) heeft Microsoft het op een nieuwe markt gemunt, die van de hele kleine kmo.

De softwarereus richt zich tot bedrijfjes met 2 gelijktijdige gebruikers en een omzet van 1 miljoen euro en legt de lat daarmee wel heel erg laag. Toegegeven, het gaat om een doelgroep van 300.000 bedrijven die vandaag allemaal een van de 250 boekhoudpakketten die in ons land te koop zijn, gebruiken. Een markt waarvan Microsoft naar eigen zeggen maar 5 à 6 procent voor zijn rekening neemt.Kortom, een markt met een gigantisch potentieel. Met name omdat een recente enquête van Unizo (Unie van zelfstandige ondernemers) bevestigt dat 95 procent van de Vlaamse kmo's Windows al gebruiken als pc-besturingssysteem. En dus ook Office als kantoorsuite. Een eigen Microsoftonderzoek wijst anderzijds uit dat de Belgische kmo maar 10 à 20 procent van de functionaliteit van de Microsoftproducten gebruikt. En zeggen dat die dingen onder de noemer 'productivity tools' vallen. Maar precies die overvloed aan functies waarover de Microsoft producten beschikken, belet dat de gebruiker er ook min of meer behoorlijk mee overweg kan. Die 'productiviteit' staat dan ook vaak ter discussie.De kleine kmo vraagt niet om technologie maar om instrumenten die de bedrijfsleider helpen zijn zaak te runnen en hem het leven makkelijker maken. Zelfs grote bedrijven hanteren vandaag in toenemende mate de 'return on investment' norm voor ze ergens geld in stoppen.Als Microsoft de kleine kmo wil verleiden, zal het vooral moeten bewijzen dat zijn tools echt gebruiksvriendelijk én makkelijk te installeren zijn, én aangepast zijn aan de lokale noden én een rendement op korte termijn bieden. Daar komen integratiepartners bij kijken die de taal van die kleine kmo spreken, een verstaanbare taal die getuigt van pragmatisme en marketinggeleuter achterwege laat. Maar tegelijk staat het bedrijfvan Bill Gates op die erp-markt voor de heel kleine kmo eigenlijk nergens, moet het zich als challenger opstellen. Dat Windows en Office wel in elke kmo te vinden zijn, is natuurlijk een niet gering pluspunt. Dat opent meteen heel wat deuren, maar de gebruiker waagt zich nog altijd op onbekend terrein. Loze beloftes zijn daarbij helemaal uit den boze. De integratieroadmap van Dynamics oogt erg strak maar moet ook nog tot een goed einde worden gebracht. Zal de kleine kmo hiervoor genoeg geduld opbrengen?

Onze partners