KPN boekt sterke groei in België

In tegenstelling tot de groep groeit KPN België wel nog sterk.

In tegenstelling tot de groep groeit KPN België wel nog sterk.

De Nederlandse telecomgroep KPN heeft in het eerste kwartaal de omzet zien dalen met 1,4 procent tot 3,191 miljard euro, terwijl de nettowinst onder invloed van investeringen en herstructureringskosten goed de helft lager uitkwam op 288 miljoen euro. In België boekte de groep, bekend als Base, echter een omzetgroei van 2,7 procent tot 191 miljoen euro en kwamen er netto 9.000 postpaid- en 133.000 prepaidklanten bij.

KPN sloot de eerste drie maanden in ons land af met 4,27 miljoen klanten. Dat is een stijging met 3,4 procent tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar. De Nederlanders zijn in België vooral zichtbaar met Base, maar ook via kleinere spelers als Jim mobile en Allo RTL.

KPN liet vorige week nog verstaan dat het de strategische opties voor zijn Belgische tak onderzoekt. Dat was een reactie op geruchten dat de Nederlanders overwegen om Base te verkopen. Bij de publicatie van de kwartaalcijfers luidt het nu opnieuw dat de uitkomst van het onderzoek nog niet duidelijk is.

Voor de hele groep lagen de kwartaalcijfers onder de verwachtingen van de analisten. Die hadden een nettoresultaat van 311 miljoen euro verwacht. “De huidige financiële prestaties van het bedrijf zijn niet conform onze ambities op middellange termijn”, erkent ceo Eelco Blok. Toch blijven de verwachtingen voor 2012 overeind: een bedrijfskasstroom exclusief herstructureringskosten tussen 4,7 en 4,9 miljard euro.

KPN laat ook weten dat het zijn vorig jaar aangekondigde herstructurering in Nederland versnelt. Het schrappen van 4.000 à 5.000 banen zal waarschijnlijk eind 2013 al zijn afgerond. Als onderdeel van het besparingsprogramma wil het bedrijf in 2013 op het hoofdkantoor de kosten met 30 tot 40 procent verlagen.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content