“KPN is mislukt op zakelijke markt in België”

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

“We zagen geen toekomst meer. Er was geen uitzicht om er bovenop te komen.” Afscheidnemend ceo Ad Scheepbouwer geeft toe dat KPN mislukt is op de Belgische markt voor bedrijven.

“We zagen geen toekomst meer. Er was geen uitzicht om er bovenop te komen.” Afscheidnemend ceo Ad Scheepbouwer geeft toe dat KPN mislukt is op de Belgische markt voor bedrijven.

“We zijn inderdaad niet gelukt op de zakelijke markt. Soms moet je je verlies kunnen nemen,” vertelt ceo Ad Scheepbouwer in een openhartig interview in De Tijd. Hij duidt Belgacom aan als de grote boosdoener omdat de dominante operator onder de kostprijs werkt. Base/KPN heeft daarover ook een proces lopen. “Als er verandering in de markt komt, dan kunnen we beginnen met de kmo-markt,” aldus Scheepbouwer. “Je kan beter een eersteklasseconcurrent zijn dan een tweedeklasseconcurrent over de hele breedte.”.

De KPN ceo ziet Base wel doorgroeien. “Vandaag hebben we een kwart van het aantal klanten en ongeveer 19 tot 20 procent van de omzet. De volgende jaren moeten we naar 25 procent groeien.” Op dat moment moet Base zijn challengersrol wel herbekijken: “Voor je het weet, wordt je ook bureaucratisch en vadsig. En dan gaat het fout”.

Ad Scheepbouwer stelt zich wel vragen bij de 4de gsm-licentie in België. “Als de overname van T-Mobile USA door AT&T wordt goedgekeurd, hebben ze daar nog drie spelers. Voor een markt van 280 miljoen mensen!. Ook elders neigt het naar drie spelers. Hoe gaat de 4de operator zijn geld terugverdienen?”

Als uitsmijter nog een mooie quote over de opkomst van Google en andere it-bedrijven: “Hadden de telecomoperatoren een internetzoekrobot uitgevonden,, dan zouden ze 10 cent aanrekenen voor elke zoekopdracht. Dan was het nooit van de grond gekomen. Google heeft dat slim gedaan en is nu oppermachtig.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content