KPN laat zich inspireren door BASE

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De MVNO-aanpak van mobiele operator BASE, krijgt navolging in andere landen waar moederbedrijf KPN actief is.

De MVNO-aanpak van mobiele operator BASE, krijgt navolging in andere landen waar moederbedrijf KPN actief is.

In totaal zijn er zo’n miljoen Belgische bellers aangesloten bij een Mobile Virtual Network Operator: een mobiele operator die onder zijn eigen naam handelt maar capaciteit ‘huurt’ bij een bestaande mobiele operator. Bekende namen zijn bijvoorbeeld Jim Mobile, Medion en Carrefour Mobile, die via het BASE-netwerk opereren. Telenet Mobile en TMF Mobile zijn dan weer uithangborden van respectievelijk Mobistar en Proximus.

Volgens Bart Vandesompele, head of corporate communications, telt BASE zo’n 800.000 MVNO-gebruikers van de in totaal 2,9 miljoen klanten. In 2003 startte BASE met 12 MVNO’s: ondertussen zijn er meer dan 30 actief die samen wel goed zijn voor 50 procent van de totale omzet van BASE (613 miljoen in 2008). Met 30 van de 40 MVNO’s die ons land telt, neemt BASE dus duidelijk de leiding in de mobiele wholesale-markt.

Bart Vandesompele pareert hiermee eerdere kritiek van Mobistar ceo Benoit Scheen dat BASE veel te veel kleine MVNO’s telt. “Mobistar mag dan wel verkondigen dat ze enkel grote namen toevoegen, onze cijfers bewijzen dat vele MVNO’s – elk met een eigen specifieke, gesegmenteerde doelgroep – samen een groot geheel vormen”, klinkt het.

Ondertussen is volgens Vandesompele MVNO een essentiële strategie geworden van de KPN-groep waartoe BASE behoort. Ook de Nederlandse en Duitse filialen zijn bijzonder bedreven in deze aanpak. Maar ook in Frankrijk en Spanje worden de MVNO-inspanningen van KPN opgedreven. Zo is in Frankrijk pas nog het ook in ons land actieve Simyo-merk gelanceerd, dat gebruik maakt van het Bouygues Telecom netwerk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content