Kritiek van klanten op Fibernet-aankondigingen Telenet

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De vereniging voor internet- en telecomklanten Tik vat drie grote punten van kritiek samen op de lancering van de nieuwe Fibernet-abonnementen van Telenet. Fibernet 40 staat voor een downloadsnelheid van 40 Mbps en een datavolume van 100 gigabyte. Bij Fibernet 60 wordt dat 60 Mbps en een onbeperkt volume. Ook het gebruik van de tv-dienst Yelo valt binnen dat datavolume. De twee nieuwe abonnementsformules hangen samen met de grote upgrade van het kabelnetwerk van Telenet die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden.

De vereniging voor internet- en telecomklanten Tik vat drie grote punten van kritiek samen op de lancering van de nieuwe Fibernet-abonnementen van Telenet.

Fibernet 40 staat voor een downloadsnelheid van 40 Mbps en een datavolume van 100 gigabyte. Bij Fibernet 60 wordt dat 60 Mbps en een onbeperkt volume. Ook het gebruik van de tv-dienst Yelo valt binnen dat datavolume. De twee nieuwe abonnementsformules hangen samen met de grote upgrade van het kabelnetwerk van Telenet die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden.

Maar bij Telenet-klanten duiken nu verschillende punten van ergernis en kritiek op, na de, aldus Tik, “grote spektakelachtige lancering”. Tik verdeelt die in drie grote groepen:

– Ten eerste weten de bestaande klanten van Telenet niet meer of die nieuwe Fibernet-abonnementen voor hen nu voordeliger of duurder zijn en of de nieuwe abonnementen nu ook veranderingen gaan inhouden voor zaken die ze momenteel al hebben (vb. het aantal aan te sluiten PC’s, mailboxen, webruimte, …). “De Telenet-site biedt helaas maar weinig antwoorden op deze vragen, en de helpdesk en Telenet-centers geven ook maar weinig eensluidende antwoorden. De klant wordt dus aan z’n lot overgelaten en blijft met meer en meer vragen zitten over een mogelijke overstap naar Fibernet”, aldus Tik.

– Ten tweede hebben veel mensen voor Fibernet een nieuwe modem nodig, die de technologie DOCSIS 3.0 moet ondersteunen. “Helaas”, schrijft Tik, “blijkt Telenet hier bijna uitsluitend de modellen met ingebouwde router en draadloos netwerk naar voren te schuiven. Het beheer van deze router kan bovendien enkel via Mijn Telenet en het schijnt onmogelijk de NAT uit te zetten. Voor de mensen met wat meer technische kennis is dat absoluut niet aanvaardbaar, want hiermee verlies je heel veel tot alle controle over je thuisnetwerk, omdat de instelmogelijkheden heel beperkt zijn in vergelijking met draadloze routers die je gewoon op de markt kan kopen.” De helpdeskmedewerkers van Telenet geven hierop geen eensluidend antwoord. Volgens Tik moet de consument altijd de keuze hebben tussen een ‘modem-only oplossing’ of een ‘alles-in-één-pakket’.

– Ten derde komt er kritiek op de Shakes (de pakketten van tv, telefonie en/of internet). Zo blijkt de shake zonder digitale televisie niet meer mogelijk. “Hieruit blijkt alleszins dat men in Mechelen volledig inzet op Digitale TV en de klanten absoluut die richting wil uitduwen. Vanuit een consumentenstandpunt echter is dit onaanvaardbaar”, vindt Tik.

Data News legde alvast deze vragen zelf voor aan Telenet. Een antwoord volgt nog…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content