Kroes wil Europese roamingkosten weg

Pieterjan Van Leemputten

Eurocommissaris Neelie Kroes heeft in een speech aan het Europees Parlement gezegd dat ze nog voor de verkiezingen af wil van de Europese roamingkosten. Ook netneutraliteit wil ze verankeren.

Eurocommissaris Neelie Kroes heeft in een speech aan het Europees Parlement gezegd dat ze nog voor de verkiezingen af wil van de Europese roamingkosten. Ook netneutraliteit wil ze verankeren.

Het is geen verrassing dat Kroes één Europese telecommarkt wil. De commissaris voor de Digitale Agenda is al een tijd lang een van de drijvende krachten achter de jaarlijkse verlaging van de roamingtarieven. Maar als het aan Kroes ligt, dan betalen we binnenkort evenveel voor een gesprek, sms of surftbeurt in België als aan de Spaansa playa.

“Er is geen andere sector van onze onvolmaakte Europese eenheidsmarkt waar de barrièrres zo onnodig en toch zo hoog zijn,” klinkt het bij de Eurocommissaris. “De tijd voor verandering is gekomen.”

Tegelijk wil ze ook netneutraliteit garanderen en actie ondernemen tegen cyberdreigingen. Het totale pakket wil ze tegen pasen 2014, vlak voor de Europese verkiezingen, goedgekeurd zien.

Geen regulator, wel snel hervormen Eerder deze week nog zei Kroes in een interview dat ze haar plannen voor een Europese regulator opbergt. Die regulator had veel tegenstanders waardoor andere telecomhervormingen ook dreigden te mislukken. Het is dus geen toeval dat Kroes nu met haar ambitieuze plannen op de proppen komt.

Gezien het om een speech gaat en nog niet om een beleidsmaatregel zijn er nog geen details van de plannen bekend. De kans is groot dat Kroes nog tegenwind zal krijgen van de operatoren, die de dalende roamingtarieven al jaren aanwijzen als bron van inkomstenverlies.

Kroes vraagt in haar speech expliciet de steun van de Europarlementsleden om het pakket te steunen en zo goed te keuren voor de Europese verkiezingen van 2014. Hoe het pakket er exact zal uitzien moeten uitzien zal in de komende maanden duidelijk worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content