Kwart bedrijfswebsites is nutteloos

10/07/08 om 06:00 - Bijgewerkt om 05:59

Bron: Datanews

Een kwart van de Nederlandse bedrijven slaagt er maar niet in om zijn dienstverlening naar de klanten te verbeteren met online zakendoen.

Een kwart van de Nederlandse bedrijven slaagt er maar niet in om zijn dienstverlening naar de klanten te verbeteren met online zakendoen.

Een even groot deel geeft aan dat online werken geen tijdbesparing oplevert. Eén en ander blijkt uit de onderzoeksresultaten van de nieuwe ICT Barometer van Ernst & Young. Het grootste probleem zou de gebrekkige website zijn waar bedrijven zich van bedienen.

"Gelet op het toenemende belang van online zakendoen, is het op zijn minst opmerkelijk dat 275.000 Nederlandse bedrijven er maar niet in slagen om dankzij hun website efficiënter te werken, de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren, en de kosten te verlagen", aldus directeur ICT Leadership Jacob Verschuur van Ernst & Young.

Dat online zakendoen steeds belangrijker wordt voor het bedrijfsleven, blijkt nochtans uit de groei van online omzet, boven de Moerdijk al bijna goed voor 15 procent van het totaal. Vrijwel elk bedrijf in Nederland heeft een website. Onze Noorderburen behoren daarmee tot de koplopers in Europa.

Toch stagneert de kwaliteit van de websites al jaren. Maar liefst 52 procent van de deelnemers aan de ICT Barometer geeft te kennen dat de gebrekkige kwaliteit of het verouderde concept van de websites de grootste belemmering vormt voor het online zakendoen.

"In 2006 investeerden bedrijven en overheid ruim 30 miljard euro in ICT", aldus nog Verschuur. "Is het dan niet vreemd dat er nog zoveel ondernemingen met ondermaatse sites werken? Zeker als je weet dat een degelijke website een relatief kleine investering vergt?"

Onze partners