Laat de crisis nog maar even duren

23/06/09 om 14:00 - Bijgewerkt om 13:59

Bron: Datanews

In periodes met grote uitdagingen zijn mensen het meest creatief, zo leren we uit de geschiedenis. Doorgaans helpt creativiteit ook de productiviteit vooruit.

In periodes met grote uitdagingen zijn mensen het meest creatief, zo leren we uit de geschiedenis. Doorgaans helpt creativiteit ook de productiviteit vooruit.

Dat ondervond ik persoonlijk toen ik als CIO voor een productiebedrijf werkte. Omdat de weekendploeg maar moeilijk bij de voorraad kon, was die verplicht om zuinig om te springen met de grondstoffen en met het basismateriaal om de vooropgestelde hoeveelheid eindproducten te kunnen afleveren. Wat bleek? Ze slaagden er systematisch in om meer eindproducten af te leveren, met minder grondstoffen. Nochtans werkten ze met hetzelfde materiaal en dezelfde machines. Wie overvloed heeft, denkt niet per se na om bijvoorbeeld machines beter te gaan instellen of hoe men processen kan optimaliseren. Als de grondstoffen op zijn, ga je er gewoon nieuwe halen uit het magazijn. Als je niet wordt uitgedaagd, is de verleiding om het bij oude gewoontes te houden te groot. Daardoor laat men al te vaak kansen liggen. Anders is het in een situatie van schaarste. Dan realiseren mensen zich dat ze geen fouten mogen maken. Ze denken beter na over de dingen waarmee ze bezig zijn, ontdekken hoe ze hun processen efficiënter kunnen maken. De huidige crisis zet ons aan het denken, en dat is positief. We moeten problemen creatief aanpakken. Dat hebben we bij Acerta gedaan.

Heel concreet hadden we vorig jaar een tekort aan analisten. Daarom stelden we met de ict-staf, de Acerta School & Kern Selection (selectiebureau van Acerta) een specifiek programma op. We richtten ons met name tot pas afgestudeerden met een goede universitaire basisopleiding, waarvoor de vacatures die helemaal aansluiten bij hun kennisdomein, niet dik gezaaid zijn, zoals archeologie of geologie. In september vorig jaar zijn we gestart met negen mensen die we achttien maanden lang een opleiding tot ict-analist geven. Dat de eerste signalen van de crisis toen al duidelijk voelbaar waren, hield ons niet tegen. Integendeel: na een positieve start breidden we het programma in december, in volle crisis, nog verder uit. De training wordt gegeven door professionals met tussentijdse evaluaties en bijsturingen, indien nodig.

Negen maanden na de start zijn onze nieuwe rekruten intern al bijzonder gegeerd. Doordat we onze analisten zelf opleiden, kunnen we hun kennis verankeren in het bedrijf en betalen we minder dan als we ervaren externe analisten op de markt zouden rekruteren. Het hele programma is een succes, met als resultaat dat we meer analyses zullen kunnen doen waarvan de kwaliteit bovendien stijgt, door een gestandaardiseerde aanpak. Alleen door in opleiding te investeren, versterken bedrijven hun positie. En dat is nodig, ook in de ict-sector. We mogen onze kenniseconomie niet uit handen geven.

Ter overweging : het totale aantal Indiase studenten is vier keer groter dan het totale aantal Amerikaanse studenten. De groep van 25 procent meest intelligente Indiase studenten is dus even groot als alle Amerikaanse studenten samen. Bedenk eens wat een gigantisch aantal afgestudeerden dat vertegenwoordigt. Ga eens na waar wij staan als zij afgestudeerd zijn en op de markt komen. Als we aan de top willen blijven staan, moeten we onze voorsprong uitbouwen, voor een peloton uit het oosten het van ons zal overnemen.

Laten we dus de kwaliteit van ons onderwijs hoog houden en laten we als bedrijf doorgaan met investeren in training en opleiding. Wie daarop bespaart, speelt met zijn eigen toekomst. Wie zijn mensen pas opleidt als de crisis voorbij is, komt te laat.

Peter BogaertPeter Bogaert is CIO van Acerta en bestuurder bij ADM

Onze partners