Lidl breidt iPadproject uit

21/10/14 om 09:48 - Bijgewerkt om 09:52

Bron: Datanews

Minder papier en meer efficiëntie was de opzet van het project om winkelmanagers bij Lidl uit te rusten met een iPad. Een jaar later heeft de winkelketen het project verder uitgebreid.

Lidl breidt iPadproject uit

© Reuters

Toen we vorig jaar schreven over het project kregen de winkelmanagers (die elk een vijftal winkels beheren) een iPad met een toepassing om de resultaten van de filialen op te vragen en eentje om verkoopsinformatie en de plaatsing van promoties te beheren. Die toepassingen worden vanuit het hoofdkantoor ontwikkeld, maar met input van de lokale, dus ook Belgische, vestigingen. Doel? De managers, die geen vast bureau hebben, snel en overal toegang te geven tot resultaten van de winkels die ze beheren.

Ook het rekruteringsproces is vandaag gedigitaliseerd. "Onze winkelmanagers krijgen de cv en motivatiebrief op hun iPad en kunnen meteen aangeven, met motivatie, of ze de persoon wel of niet interessant vinden voor een gesprek, wat dan teruggaat naar ons secretariaat," legt woordvoerder Pieterjan Rynwalt uit.

Vroeger werden cv's naar één van de winkels gestuurd, wat niet efficiënt was omdat de winkelmanager niet elke dag in elke vestiging langskomt. "Ook de kandidaten halen hier voordeel uit want ze krijgen sneller feedback." De voornaamste bottleneck is momenteel dat de meeste cv's nog steeds op papier binnenkomen. Maar de winkel experimenteert wel met schermen (op jobbeurzen of in bepaalde winkels) waar kandidaten hun gegevens kunnen invoeren.

In de nabije toekomst plant Lidl ook de lancering van de app 'Mypeople'. "Daarmee kunnen onze managers van elk personeelslid een digitaal dossier opvragen, bijvoorbeeld om hun contractduur of loon te bekijken, en dat helpt bij de planning."

Lidl was tot voor kort vooral een papieren organisatie en die achterstand wordt nu ingehaald, onder meer met tablets. "Soms gaat het om dingen die zeer banaal lijken, maar ze zorgen wel voor tijdswinst en in een supermarkt draait het om efficiëntie. Als er quick wins te rapen zijn, dan nemen we ze."

Dit artikel verscheen eerder al in Data News van 17/10/2014 in onze rubriek 'Een jaar later'.

Lees meer over:

Onze partners