LinkedIn en YouTube steeds vaker geblokkeerd

03/10/07 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Alsmaar meer bedrijven bannen het gebruik van sociale netwerksites zoals LinkedIn en YouTube. Dat blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf Email Systems.

Alsmaar meer bedrijven bannen het gebruik van sociale netwerksites zoals LinkedIn en YouTube. Dat blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf Email Systems.

Het blijkt een trend volgens Email Systems: systeembeheerders ontzeggen werknemers de toegang tot bepaalde websites. Het webverkeer wordt gefilterd, zodat met name de nieuwe 'sociale' Web 2.0 diensten niet meer toegankelijk zijn op de werkvloer. De meest voorkomende redenen die it-managers voor deze drastische beslissing naar voren schuiven, is dat ze enerzijds willen voorkomen dat werknemers te veel surfen voor privé-doeleinden, en anderzijds omdat vertrouwelijke bedrijfsinformatie te makkelijk naar buiten kan lekken via zulke sites.

Met name een website als LinkedIn, geeft dikwijls heel veel informatie over het bedrijf en de werknemer vrij. Meer dan 80 procent van de klanten van Email Systems blijkt deze sociale netwerksites te blokkeren. Sommige werkgevers gaan nog een stapje verder. Zo worden ook steeds vaker de populaire e-maildiensten Gmail en Hotmail geblokkeerd, of kan er geen streaming tv of radio meer beluisterd en bekeken worden via het bedrijfsnetwerk.

Onze partners