Living Tomorrow opent de deuren voor eCity en eGov

Vanaf vandaag kunnen bezoekers van Living Tomorrow een rondleiding krijgen in City of the Future.

Vanaf vandaag kunnen bezoekers van Living Tomorrow een rondleiding krijgen in City of the Future.

In samenwerking met de stad Vilvoorde en partner Cipal heeft het Huis van de Toekomst een rist demonstraties op poten gezet die uitleggen hoe de eID, draadloze technologieën en gemoderniseerde administratieve processen het leven van de burger kan vereenvoudigen.

Je kan er zien hoe burgers en bedrijven in een stad als Vilvoorde informatie en formulieren online kunnen aanvragen, geboortes kunnen aangeven, zich kunnen registreren bij de gemeente, een bouwvergunning of bouwpremies kunnen aanvragen, een maaltijddienst kunnen reserveren, online kunnen reserveren en betalen voor het theater, enzovoort.

Of een ander scenario: gepersonaliseerde informatie die door de gemeentediensten op een dynamische manier naar de burger wordt gestuurd. Wanneer die zich middels zijn eID ingeschreven en geïdentificeerd heeft kan hij op zijn pc, gsm, televisie (via het stadskanaal) of op grote schermen in zijn huis berichten binnenkrijgen die hem aangaan of interesseren. Dat gaat van een bevestiging van de bibliotheek dat het gevraagde boek is aangekomen tot weerberichten, specifieke culturele evenementen, tijdschema’s van het openbaar vervoer en dies meer.

In de toekomst kan zo ook, in samenwerking met het OCMW, een beveiligde medische opvolging van bejaarden of invaliden gebeuren: constante opvolging van de vitale lichaamsfuncties, verzending van rapporten of berichten naar de arts, planning van een doktersbezoek, automatische update van het medisch dossier na het dagelijkse bezoek van de thuisverpleegster via een pda.

Nog een laatste voorbeeld van toekomstige gemeentediensten: het versturen van plaatsgebonden informatie naar de auto (via gps en gprs) om zo de bestuurder op de hoogte te brengen van lokale culturele evenementen, verkeersproblemen, de inhuldiging van een nieuw gebouw… Dat alle via gepersonaliseerde informatie op de boordcomputer.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content