LogicaCMG mag eindelijk opnieuw zwarte inkt bovenhalen

Ict-dienstenleverancier LogicaCMG heeft in ons land vandaag 150 medewerkers meer in dienst dan begin 2006. En daarmee is de doelstelling voor dit jaar gehaald, benadrukt een zichtbaar tevreden ceo Steven Van Hoorebeke. En in 2007 hoopt het bedrijf opnieuw 140 extra consultants aan te trekken.

De rekruteringsinspanningen dit jaar brengen het totale aantal medewerkers in België op 440. Dat LogicaCMG erin geslaagd is om meer dan 150 nieuwe medewerkers aan te trekken – de netto aangroei bedraagt 150, maar omdat er ook verloop was, lag het aantal aanwervingen dus nog iets hoger – verklaart Van Hoorebeke door de vroege start van de campagne. “Wij zijn vroeger begonnen met rekruteren dan de meeste van onze collega’s. Ik verwacht dat we volgend jaar de nodige profielen moeilijker zullen vinden.” Maar ook het interne referral programma (medewerkers die kennissen als nieuwe medewerker aanbrengen en daarvoor een bonus krijgen) bleek efficiënt: 40 procent van alle aanwervingen verliep via die piste.VijftigplussersOnder de nieuwe rekruten zitten ook 78 zogenaamde young potentials, mensen met geen of weinig ervaring. “Het is een bewuste keuze om te investeren in jongeren en in hun opleiding”, benadrukt Van Hoorebeke. “We spelen ook open kaart met de klant en stellen een aangepaste deal voor.” Anderzijds mikt Van Hoorebeke ook op vijftigplussers (vandaag slechts 8 procent van de organisatie). Niet alleen omdat in die leeftijdscategorie mainframe- en Cobolexpertise zit, maar de ceo vindt dat zijn organisatie een betere afspiegeling van de maatschappij moet zijn dan vandaag het geval is. “Daarom dat we ons ook specifiek richten op allochtonen. En ook het aantal vrouwen in de organisatie is te beperkt.”Niet langer roodDe omzet van LogicaCMG België bedroeg in 2005 45 miljoen euro, Van Hoorebeke verwacht dit jaar een toename van meer dan 10 procent. En ook de rendabiliteit zit goed: het is ook voor het eerst sinds 2001 dat het bedrijf geen rode cijfers laat optekenen, bevestigt Van Hoorebeke. Belangrijke deals dit jaar waren het outsourcingcontract met Inbev en ING, de ontwikkeling van het mms-platform bij Proximus, de SAP crm-oplossing bij Electrabel en contracten bij de Europese Commissie en Isabel (zie ook elders op deze site).De resultaten vormen een mooi succes voor Van Hoorebeke, voormalig Oraclebaas, die in februari 2005 bij LogicaCMG aan de slag ging. Het bedrijf verteerde op dat moment nog steeds de gevolgen van de integratie tussen Logica en CMG. Het telde begin vorig jaar 320 medewerkers (in 2001 stelden de twee afzonderlijke bedrijven nog 550 mensen te werk) en was verlieslatend.MaatregelenVan Hoorebeke nam een aantal maatregelen om het tij te doen keren. In de eerste plaats werd het aantal overhead functies (vooral business development profielen die op lange termijnresultaten werken) teruggebracht van 18,5 tot 12,3 procent van het personeelsbestand. Concreet daalde het aantal ‘niet billable’ profielen (dus niet consultants) van 70 tot 50 medewerkers. Maar ook besparingen op het vlak van kantoorruimte (van vijf naar twee verdiepingen) hielpen mee. Voorts streeft Van Hoorebeke naar meer strategische partnerships en wil hij het klantenportfolio verminderen. “Meer business halen met minder klanten”, zo verwoordt hij zijn doelstelling. Vandaag telt LogicaCMG België een 15-tal strategische accounts. In de financiële sector, goed voor 35 à 40 procent van de omzet, zijn dit KBC en ING, in de telecomsector gaat het om Base en Proximus en in de industrie vormen DHL, Janssen Pharmaceutica, Inbev en Exxon de meest in het oog springende namen. Samen met de energie- en nutsvoorzieningssector zijn dit meteen ook de drie focussectoren van de dienstenleverancier.OvernamesTerwijl het bedrijf internationaal de afgelopen twee jaar fors gegroeid is door de overname van het Franse Unilog in 2005 en het Zweedse WM-data dit jaar, trekt Van Hoorebeke bij ons de kaart van organische groei. “We hebben dit jaar drie dossiers bestudeerd, maar daar is niets uit voortgekomen. Ik sluit een overname in de toekomst niet uit, maar vandaag is er niets concreets.”De LogicaCMG groep telt, na de twee belangrijke overnames, nu veertigduizend werknemers (bijna een verdubbeling op twee jaar tijd) en is naar eigen zeggen de nummer zeven van de ict-dienstenleveranciers in Europa. Vandaag beperken de activiteiten zich tot Europa (met als belangrijkste pijlers Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk en Scandinavië) maar de groep heeft de duidelijke ambitie om in de toekomst ook de Verenigde Staten en Zuid-Oost-Azië te bewerken.OffshoreOnlangs opende LogicaCMG een offshore center op de Filippijnen, gericht op business process outsourcing. Daarnaast had het al offshore centers in Marokko (via Unilog), Tsjechië en Bangalore, dat met 3000 medewerkers het grootste center vormt en zich specialiseert in testing en ontwikkeling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content