Lucent toepassingen moeten redding brengen

De Amerikaanse telecomgigant Lucent Technologies wil operatoren vooral inpalmen met oplossingen die hen ook winst zullen opleveren.

Vijf jaar geleden waren we nog een boxmover, de laatste drie jaar hebben we getracht ons te profileren als leverancier van oplossingenen hebben we eigenlijk een pakket van boxen aangeboden. Nu gaan we een stap verder met specifieke businessmodellen, zegt Hari Haran, EMEA chief technology en marketing officer. De focus ligt op de top 50 operatoren. Lucent gaat door een moeilijke periode, het heeft ongeveer 45.000 medewerkers ontslagen en tekende vorig jaar een verlies van 4,7 miljard dollar op. Het rondt vandaag het einde van de tweede fase van de reorganisatie af, maar de nieuwe topvrouw, Pat Russo, sprak midden maart alweer waarschuwende taal. De omzet zou met minder dan 10 procent stijgen, veel lager dan de eerder aangegeven 10 tot 15 procent. Dat ligt niet aan Lucent zelf, maar voornamelijk aan de marktomstandigheden. De operatoren geven nu eenmaal minder uit dan verwacht, meent Hari Haran. Daarom wil Lucent ook samen met de telcos diensten uitwerken die hen winst moeten opleveren. Wij willen de klant begrijpen en gaan zelfs zover om samen met hem een businessplan uit te werken. Vroeger hadden we het vooral over transportsystemen, nu gaat het over de integratie, van begin tot einde, van diensten met toegevoegde waarde. Haran ziet vooral opportuniteiten in datadiensten die jaarlijks nog met 30 procent aandikken van de huidige ruim 100 miljard tot 350 miljard dollar in 2005. Alleen al de operatorinkomsten uit IP-diensten zou in die periode met 50 procent toenemen van 20 tot ruim 90 miljard dollar. Volgens hem is Lucent nog teveel technologiegedreven en geeft het te weinig ruchtbaarheid aan zijn producten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cisco. Maar wij willen meer doen dan Cisco, wij willen echt ook waarde aanbieden, herhaalt Haran. Top 50 operatoren Lucent mikt voortaan wereldwijd op de top vijftig operatoren. Die stonden vorig jaar voor 215 miljard dollar investeringen, ruim drie vierde van de totale uitgaven van alle telcos samen. Executive vice president Bill OShea gaf toe dat Lucent vooral sterk staat bij operatoren uit Noord-Amerika, maar het bedrijf zou snel marktaandeel willen winnen in Europa. Deutsche Telekom, France Telecom, BT en Vodafone behoren tot de grote klas. Europa stond vorig jaar voor 29 procent van de wereldwijde ICT-markt, net na de VS dat 36 procent van deze 2.100 miljard dollar markt inpalmt. Belgacom staat volgens een recent onderzoek van CIT Research op basis van de cijfers van 2000 op de 39ste stek in de top 50 en is dan ook n van de targetklanten. Opvallend is dat de nieuwe Lucent CEO Pat Russo onlangs speciaal naar Parijs trok voor de ondertekening van een globaal raamakkoord met France Telecom voor zowel breedband, switching, fiber als datatransmissie. Het is de eerste keer dat in Europa een dergelijke overeenkomst getekend wordt. Volgens de Franse Lucent-woordvoerster Marie-Dominique Bonardi zal elke aankoop voor de hele groep (incl. Equant en Orange) opgetekend worden en op het einde van elk jaar opgeteld worden. Daarop wordt dan een globale korting toegekend. In de marge vernamen we dat het om 2 tot 5 procent zou gaan. France Telecom zou ook toegang krijgen tot de onderzoeks- en ontwikkelingsresultaten van de Lucent Bell Labs. Worldwide Services Diensten stonden bij Lucent vorig jaar voor 4,162 miljard dollar inkomsten, iets minder dan een vijfde van het totale omzetcijfer. Daarvoor zorgt grotendeels de afdeling Worldwide Services, die 22.000 netwerkingenieurs en consultants telt (waarvan zon 3000 in Europa, 45 in Belgi). Het Europese Netwerk Operations Center (NOC) bevindt zich trouwens in Hilversum. Worldwide Services stelt zich op als een systeemintegrator. Vorig jaar in september lieten we een onderzoek uitvoeren. Dat weer erop dat 70 procent van de operatoren voor hun netwerkbehoeften een beroep willen doen op derden. 60 procent van hen verwacht dit van leveranciers zoals Lucent, zegt president John Heindel van Worldwide services.De belangrijkste focus is vandaag de integratie van de backbonenetwerken van de volgende generatie die zowel spraak als data zullen aanpakken. In Europa ligt daarbij vooral de nadruk op breedbandtoegang. Europa zou voor een derde van de omzet staan. Vandaag is dat grotendeels in het segment voor de vaste netwerken, wat bij Lucent onder de noemer Integrated Network Solutions valt. Via de achterdeurDe wireless business staat voor een omzet van zowat 11 miljard dollar, maar in Europa kon Lucent nauwelijks indruk maken. Ons probleem is dat we in de GSM-netwerken nauwelijks te bespeuren zijn en blijkbaar vertrouwen ze in Europa maar drie leveranciers (Nokia, Ericsson en Siemens), dixit de Duitse directeur Joerg Schleicher. Hij zit echter op vinkenslag en is ervan overtuigd dat een aantal leveranciers hun beloften niet zullen kunnen waarmaken. Lucent wil vooral via de toepassingen binnendringen. Vandaar ook het UMTS PCMCIA-contract met het Leuvense Option. Het kon totnogtoe echter uitsluitend mobiele contracten voorleggen met KPN en Telefonica (een 3G pilootproject). Voor de Duitse GSM-operator T-Mobile kon het wel 55 procent van het mobiele GPRS datanetwerk inpalmen. Schleicher is vrij pessimistisch over de 3G-slaagkansen van de telcos Over twee tot drie jaar zullen er in Duitsland van de zes mobiele operatoren nog maar twee, maximum drie overblijven. Voor Lucent wordt de markt dan nog wat kleiner.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content