Luxemburgse banken kiezen Isabel

Gezien de naam en faam van de Luxemburgse banksector gaat het om een eerste belangrijke stap naar een internationale expansie van de specialist in elektronische betalingen en facturatie. Op laatstgenoemd vlak voelt Isabel nog veel onverschilligheid bij ontvangers van facturen.

Met bijna 110.000 bedrijfsklanten in België bereikt Isabel een verzadigingspunt op zijn historische business (meer dan 10 jaar al) als leverancier van elektronische betalingsoplossingen. De groei van het bedrijf moet dus voortaan gemaakt worden met de activiteit van elektronische facturatie, die verre van doorgedrongen is, en natuurlijk via een internationalisering van de business.In dat opzicht heeft Isabel een belangrijk licentiecontract getekend – waarvan het bedrag niet bekend is – voor zijn nieuwe ZoomIT-platform voor internationaal bankieren met een consortium van de 8 belangrijkste banken van Luxemburg, EBIS gedoopt. De technische roll-out van de betalingsoplossing van Isabel, in verschillende formaten en in verschillende protocollen, is toevertrouwd aan Cetrel. Dat is een bankcoöperatieve die ook al andere types van elektronische bankingapplicaties beheert en runt.Isabel liet uitschijnen dat het onderhandelt met bankgroepen van andere landen, maar gaf geen concrete details daaromtrent. Op het internationale niveau kon Isabel enkele projecten uitvoeren voor Fortis is Spanje en Portugal en voor KBC in Oost-Europa. Op vlak van infrastructuur heeft Isabel trouwens geïnvesteerd in de creatie van databanken en disaster recovery in Nederland.Op het Belgische speelveld van elektronische facturatie telt Isabel momenteel 42.500 bedrijven die ten minste één elektronische factuur per maand ontvangen (het leeuwendeel) of uitsturen. Christian Luyten, communicatieverantwoordelijke bij Isabel, wil de sterke cijfers van concurrent Certipost genuanceerd zien (11.155 professionele gebruikers in augustus tegenover 1500 begin dit jaar, en 150.000 particuliere gebruikers tegenover 70.000 begin dit jaar): “Je moet kijken naar het reële gebruik van elektronische facturatie achter deze aankondigingen. We constateren dat de terughoudendheid minder is bij grote verzenders van facturen – die de voordelen inzake kosten aan de lijve ondervinden – maar wel van de kant van de ontvangers. Die begrijpen niet – hoewel het voor hen gratis is – wat het belang ervan is.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content