M2M neemt hoge vlucht

07/09/12 om 12:00 - Bijgewerkt om 12:00

Bron: Datanews

Twaalf maanden geleden schreven we dat Mobistar een overeenkomst op zak had met de Zwitserse multinational SITA voor de levering van miljoenen machine-to-machine kaarten. Eén jaar later bevestigen beide partijen hun engagement, en laat SITA weten volop bezig te zijn met de uitrol.

M2M neemt hoge vlucht

Twaalf maanden geleden schreven we dat Mobistar een overeenkomst op zak had met de Zwitserse multinational SITA voor de levering van miljoenen machine-to-machine kaarten. Eén jaar later bevestigen beide partijen hun engagement, en laat SITA weten volop bezig te zijn met de uitrol.

De specialist in het leveren van it-diensten aan de luchtvaartsector ziet heel wat mogelijkheden voor m2m. "Nieuwe vliegtuigen zijn eigenlijk vliegende datacenters", zegt Network & Mobility directeur Sebastien Fabre van SITA. "Die toestellen praten voortdurend met servers aan de grond."

Fabre herhaalt dat hij m2m-kaarten wil inzetten op verschillende plaatsen. "Om de onderhoudskosten te beperken, hebben techniekers zo veel mogelijk accurate informatie nodig over een vliegtuig. Alleen al daarvoor kan m2m van pas komen. Maar ook in koelinstallaties of bij verwarmingseenheden kunnen de kaarten dienst doen. En dan zwijg ik nog over de track & trace-toepassingen om uitrusting terug te vinden, of om bagage te volgen. De interesse in m2m vanuit de industrie blijft groeien, en bij SITA zullen we dan ook nieuwe services blijven uitrollen."

Bij Mobistar klinkt het dat SITA de vliegtuigen van zijn klanten één voor één aan het uitrusten is. "Wij hebben een grote raamovereenkomst gesloten met SITA, en de Zwitsers zijn volop in de weer met het onderhandelen van contracten met hun eindklanten, carriers zoals British Airways en Air France."

Intussen heeft Mobistar trouwens nog andere belangrijke m2m-deals afgesloten. "Er is bijvoorbeeld een pan-Europese deal met Nespresso", zegt marketing manager Gert Pauwels van Mobistar. "Hun toestellen in de zakelijke markt worden uitgerust met m2m-kaarten om beter te kunnen monitoren."

De Europese overeenkomst met Qualcomm Life draait rond medische m2m-hubs die via bluetooth gelinkt worden aan weegschalen, fietsen of bloeddrukmeters. Het gaat dan om het connecteren van spelers in de gezondheidszorg en 'secure remote monitoring' van chronisch zieke patiënten.

Voor de deal met Sprint tenslotte, worden er grote Amerikaanse klanten uitgerust met Europese kaarten, bijvoorbeeld in automotive. "Eigenlijk evolueren we in de richting van integrator-deals", besluit Pauwels.

Onze partners