Markt computergames is goed voor 74 miljard dollar

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

We blijven massaal games en gameconsoles kopen. Dat blijkt uit de recente marktcijfers van onderzoeksbureau Gartner. Gartner berekende dat de uitgaven binnen het gaming-ecosysteem – een optelsom van hardware, software en online gaming – wereldwijd over de 74 miljard dollar zullen uitkomen voor dit jaar. Omgerekend is dat meer dan 51 miljard euro, wat een stijging is met 10,4 procent vergeleken met vorig jaar. Het merendeel wordt uitgegeven aan games (44,7 miljard dollar): iets wat ook de komende jaren zo zal blijven.

We blijven massaal games en gameconsoles kopen. Dat blijkt uit de recente marktcijfers van onderzoeksbureau Gartner. Gartner berekende dat de uitgaven binnen het gaming-ecosysteem – een optelsom van hardware, software en online gaming – wereldwijd over de 74 miljard dollar zullen uitkomen voor dit jaar. Omgerekend is dat meer dan 51 miljard euro, wat een stijging is met 10,4 procent vergeleken met vorig jaar. Het merendeel wordt uitgegeven aan games (44,7 miljard dollar): iets wat ook de komende jaren zo zal blijven.

Gartner gaat er van uit dat de gamingmarkt ook in de komende jaren nog sterk zal blijven groeien. Tegen 2013 komt de grens van 100 miljard dollar in het verschiet, en in 2015 zou de markt al op 112 miljard dollar afklokken. Gartner voorspelt vooral stevige groeicijfers voor de markt van online games en games voor smartphones en tabletcomputers.

Het analistenbureau ziet overigens wel enkele grote verschuivingen in het ecosysteem, zowel wat de technologie als het businessmodel betreft. Zo is mobile gaming duidelijk aan het aantrekken: een rechtstreeks gevolg van de groeiende populariteit van smartphones en tablets. Bijna niemand koopt ze in eerste instantie om te gamen, maar toch blijken mobiele spelletjes keer op keer de lijsten met meest gedownloade applicaties te domineren.

De grootste omzet wordt echter nog steeds gehaald door de gameconsoles (zowel de hard- als software). In 2010 genereerde dit segment maar liefst 2/3de van het totale omzetcijfer van het gaming-ecosysteem. Dit jaar zou daar nog eens 4 procent extra groei bij komen. De komende jaren zal de verkoop van gameconsoles vermoedelijk extra aangezwengeld worden door de nieuwe spelconsoles die zowel Nintendo als Sony vorige maand nog voorstelden op de gespecialiseerde E3-videospellenbeurs.

In de komende vijf jaar ziet Gartner wel de verkoop van gamesoftware afkalven, ten voordele van online gaming. Online gaming is – volledig in lijn met de evolutie binnen de it-industrie (cloud) – het snelst groeiende segment. Tot 2015 wordt uitgegaan van een jaarlijkse groei met 27 procent. De consument lijkt alsmaar meer bereid om niet alleen voor online abonnementen te betalen, maar ook voor virtuele objecten in games (microtransacties).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content