Marktaandeel Internet Explorer zakt onder 60 procent

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Sinds Internet Explorer 8 gelanceerd werd, zag Microsoft het marktaandeel van de IE-browser alsmaar verder afkalven.

Sinds Internet Explorer 8 gelanceerd werd in maart vorig jaar, zag Microsoft het wereldwijde marktaandeel van de IE-browser alsmaar verder afkalven.

Internet Explorer moest op die tijd alweer 9 procent inleveren waardoor het nu op een historisch dieptepunt zit van 59,95%. Dat blijkt uit cijfers van gespecialiseerde onderzoeker Net Applications. Mozilla Firefox staat op een stabiele tweede plaats met 24,59 procent, maar het is vooral Google Chrome dat het verloren aandeel van Microsoft stelselmatig wist in te pikken – ook al blijft het totale aandeel met 6,73% nog steeds vrij beperkt. Apple Safari volgt met 4,72%, en Opera bengelt ergens onderaan.

StatCounter schat de situatie voor Microsoft trouwens nog wat erger in met ‘maar’ 51,42% marktaandeel. In hun berekeningen zitten Firefox en Chrome al op 32,62% en 4,27%. Ook al verschillen de cijfers, over de tendens zijn beide bureau’s het eens: Microsoft verliest vrij snel marktaandeel. Ter vergelijking: in 2003 was maar liefst 95% van de browsermarkt nog in handen van Microsoft (toen nog met IE5 en IE6). Met IE9 in de pipeline, mogen we ons de komende maanden allicht aan een nieuwe ‘browser war’ verwachten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content