Marktaandeel Nokia duikt onder 25 procent

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Het wereldwijd marktaandeel van Nokia op het vlak van mobiele toestellen duikt voor het eerst sinds ruim een decennium onder de 25 procent. Dat blijkt uit de jongste cijfers van Strategy Analytics.

Het wereldwijd marktaandeel van Nokia op het vlak van mobiele toestellen duikt voor het eerst sinds ruim een decennium onder de 25 procent. Dat blijkt uit de jongste cijfers van Strategy Analytics.

In het tweede kwartaal werden 361 miljoen mobieltjes verkocht, 13 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Opvallend is dat de wereldwijde nummer één, het Finse Nokia zijn marktaandeel zag afkalven van 34,7 naar 24,5 procent. Volgens het onderzoeksbureau Strategy Analytics is dat geleden van 1999.

Samsung verkocht 74 miljoen toestellen en is daarmee de nummer twee met een marktaandeel van 20,5 procent. LG staat op de derde stek met 6,9 procent, maar voelt de hete adem van Apple dat zijn marktaandeel verdubbelde tot 5,6 procent. Opvallend is dat het Chinese ZTE steeds meer op de voorgrond komt met een aandeel van 5 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content