Meer dan 4 miljoen Kindles verkocht in kerstperiode

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Amazon heeft op vier weken tijd meer dan 4 miljoen Kindle readers en tablets aan de man gebracht in de VS. Dat blijkt uit cijfers die het bedrijf zelf bekendgemaakt heeft. Het populairste toestel is de nieuwe tablet Kindle Fire, die wordt aanzien als de sterkste concurrent voor de iPad.

Amazon heeft op vier weken tijd meer dan 4 miljoen Kindle readers en tablets aan de man gebracht in de VS. Dat blijkt uit cijfers die het bedrijf zelf bekendgemaakt heeft. Het populairste toestel is de nieuwe tablet Kindle Fire, die wordt aanzien als de sterkste concurrent voor de iPad. Hoeveel stuks er juist verkocht werden van de Fire, wil Amazon niet kwijt. De onlinewinkel stelt wel dat de Fire het (nog) beter deed dan de Kindle Touch en de standaard Kindle, en dat de tablet het best verkochte product was voor het bedrijf in de aanloop naar Kerstmis.

De Fire, een Android-toestel met een kleurenscherm van 7 inch, kost 200 dollar in de VS, en is voorlopig nog niet beschikbaar in Europa.

Analisten schatten dat er in 2011 ongeveer vijf miljoen Kindle Fire toestellen van eigenaar wisselden in de VS. Wat wil zeggen dat de Fire een stuk beter verkoopt dat de iPad, toen die in 2010 gelanceerd werd.

Goed nieuws dus voor Amazon, dat al heel wat kritiek te verwerken kreeg over de kwaliteit van de software op de Fire (Amazon gebruikt Android Gingerbread met een eigen Amazon-schil). Enkele dagen voor Kerstmis moest er al een update uitgerold worden om de prestaties te verbeteren en vooral de reactiesnelheid van de touch navigatie op te krikken.

Het was de alom gekende usability-expert Jacob Nielsen die de kat de bel aanbond toen hij opwierp dat de gebruikservaring van de Kindle Fire te wensen overliet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content