Meer durfkapitaal voor Europese start-ups

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het bedrag dat Europese start-ups het voorbije kwartaal hebben opgehaald bij durfkapitalisten, is met 2,1 miljard euro (2,8 miljard dollar) terug op het niveau van 2001.

Het bedrag dat Europese start-ups het voorbije kwartaal hebben opgehaald bij durfkapitalisten, is met 2,1 miljard euro (2,8 miljard dollar) terug op het niveau van 2001.

Europese start-ups hebben net het beste kwartaal sinds meer dan een decennium achter de rug, althans toch wat het ophalen van durfkapitaal betreft. Het totale bedrag klokt af op 2,1 miljard euro (2,8 miljard dollar), dat hebben we niet meer meegemaakt in onze contreien sinds het barsten van de internetbubbel in 2001.

De Europese start-up scene volgt hiermee de opwaartse trend die komt overwaaien uit de VS, waar privébedrijfjes het voorbije kwartaal maar liefst 10,3 miljard euro (13,8 miljard dollar) durfkapitaal konden aantrekken.

“Alle investeerders die het juiste moment afwachten halen nu de portefeuille boven”, legt Michiel Kotting van de Londense venture capitalist Accel Partners uit aan The Wall Street Journal. “Alle financiële markten in de wereld deden het de voorbije maanden erg goed, en aandelen en obligaties zaten overal in de lift.”

Heel wat VC’s stippen ook aan dat de aandacht voor Europese start-ups flink gegroeid is, zeker vanuit de VS. Dat heel wat starters die onlangs naar de beurs trokken waarderingen kregen opgeplakt die aanschurken tegen het miljard, is daar niet vreemd aan. Denk maar aan het Franse reclamebedrijf Criteo of aan de Zweedse gameontwikkelaar Supercell.

Kotting gelooft ook niet dat er een nieuwe bubbel in de maak is. “De omstandigheden van vandaag zijn helemaal anders dan in 2000”, klinkt het in The Wall Street Journal.

“Vandaag zie je het tegenovergestelde van 12 jaar geleden. De tech-industrie is vruchtbaarder en succesvoller dan ooit. Er staan voortdurend slimme ondernemers op die technologie koppelen aan innovatieve business modellen, en zo hele sectoren op hun kop zetten. En wanneer er geïnvesteerd wordt, is dat niet in schimmige .com-bedrijfjes zoals toen, maar in ondernemingen die hun deugdelijkheid al bewezen hebben.”

Opvallend genoeg zijn het niet de B2B-spelers die momenteel het meeste geld ophalen in Europa, maar wel de ondernemingen die focussen op consumentgerichte diensten. Online retailers, car-sharing aanbieders en film- en muziekdistributeurs breken de grootste potten.

Met 112 miljoen euro (150 miljoen dollar) kon de Russische online retailer ‘Ozon Group’ het meeste geld ophalen het voorbije kwartaal. De Britse ‘Kobalt Music Group’, die muzikanten helpt met het ophalen van royalty’s, is tweede met een ronde van 84,4 miljoen euro.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content