Meer online aankopen, lagere bedragen

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De omzet van de Belgische e-commerce steeg in 2008 met 28 procent tegenover 2007 en bedroeg 590 miljoen euro. Het aantal e-commercetransacties steeg met 42 procent tot 6,4 miljoen.

De omzet van de Belgische e-commerce steeg in 2008 met 28 procent tegenover 2007 en bedroeg 590 miljoen euro. Het aantal e-commercetransacties steeg met 42 procent tot 6,4 miljoen.

De cijfers tonen aan dat de Belgische webwinkels voorlopig geen negatieve gevolgen ondervinden van de huidige economische crisis, zo meldt online betalingsspecialist Ogone. Wel kan geconcludeerd worden dat de Belgische consumenten meer internetaankopen verrichten, maar dat het gemiddelde bedrag van die aankopen daalt. Zo lag het gemiddelde bedrag per online aankoop in 2008 op 92 euro, daar waar dat in 2007 nog 102 euro was.

“Normaal”, vindt directeur Pierre Willaert van Ogone. “Waar de online aankopen zich vroeger vooral beperkten tot reizen, concerttickets en cd’s, zien we nu dat het aanbod veel gediversifieerder is geworden en dat de consumenten zich ook voor kleinere aankopen steeds vaker tot internet wenden, waardoor het gemiddelde bedrag per aankoop daalt.”

De stijging van het aantal transacties valt volgens Ogone te verklaren door het feit dat er tegenwoordig steeds meer dingen online te betalen zijn. “Denk maar aan bioscooptickets, vervoersbewijzen, heroplaadbare telefoonkaarten, … Ook is het vertrouwen van de consument in online aankopen gestegen en raakt hij meer vertrouwd met het fenomeen.

Bovendien is het online aankoopsysteem voor de consument voordeliger. Het vraagt minder investeringen van de winkelier, waardoor die zijn prijzen lager kan houden en dat is voor de consument in tijden van crisis erg welgekomen.”

Voor de meeste online aankopen wordt nog steeds gebruik gemaakt van een kredietkaart, al wint de debetkaart wel aan terrein.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content