Meisjes nog steeds ondervertegenwoordigd in STEM-richtingen

23/06/16 om 09:27 - Bijgewerkt om 09:27

Bron: Datanews

Ondanks alle inspanningen om meer meisjes in STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)-opleidingen te krijgen, verandert er amper iets. Dat blijkt uit het schoolverlatersrapport van de Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB.

Meisjes nog steeds ondervertegenwoordigd in STEM-richtingen

© BELGA

Jongens blijven technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen domineren. In 2014 studeerden in het secundair onderwijs 8.911 jongens af in STEM-richtingen, tegenover 1.167 meisjes. Ook in het hoger onderwijs blijft er een kloof: 2.867 jongens haalden een professionele bachelor in een STEM-richting, tegenover 936 meisjes. Die aantallen zijn de laatste jaren vrij stabiel gebleven. "Voorlopig zien we dus nog geen significant toegenomen uitstroom uit de STEM-opleidingen", luidt het. "De hardnekkigheid van dat fenomeen verrast wel."

Het STEM-actieplan dat de Vlaamse regering in 2012 lanceerde, lijkt dus voorlopig nog geen vruchten af te werpen. "Daar is het misschien nog wat vroeg voor", zegt Willem Vansina, directeur van de studiedienst van VDAB. "Als we het aantal nieuwe inschrijvingen bekijken, zien we wel een lichte stijging. Over een tweetal jaar zou je dat dus ook moeten beginnen zien in de uitstroom."

Vansina wijst er wel op dat een dergelijk plan alleen niet volstaat om de kloof te dichten. "We hebben ook meer individuele scholen nodig die zich gaan profileren als STEM-school. Dat is zeker zo belangrijk als een globaal beleidsplan", zegt hij. "Daarnaast is er nood aan bijvoorbeeld sensibilisering en promotie om STEM-opleidingen te stimuleren."

Vlaams minister van Werk Philippe Muyters heeft er alvast vertrouwen in dat het STEM-actieplan zijn vruchten op lange termijn zal afwerpen. "Het is nu vooral belangrijk dat de regering de al ondernomen acties rond STEM-richtingen blijft voortzetten", zei hij bij de voorstelling van het rapport. # [Belga/KVdS]

Onze partners