Met Linksys of Cisco naar de consument?

De Californische netwerkspecialist Cisco Systems plant een grootscheepse campagne om het merk Cisco ook tot bij de consument te krijgen. Of dat ten nadele zal zijn van het huidige consumentenmerk van Cisco, Linksys ? Daarover woedt binnenskamers nog een stevige discussie.

Ron Ricci sprak voor de Belgische pers in het hoofdkwartier van Cisco Systems, in San José. Als vice president corporate positioning is hij verantwoordelijk voor de marketing van Cisco. “In het najaar zullen we verschillende iniatieven lanceren om het merk Cisco meer in de woonkamer te krijgen,” klonk het. “We zitten momenteel midden in de budgetteringsfase. Het wordt een wereldwijde campagne die enkele tientallen miljoenen dollars zal kosten.” Cisco Systems schakelt daarvoor het reclamebureau Ogilvy & Mather in.Het bedrijf maakt er na de overname van Scientific Atlanta, gespecialiseerd in iptv-infrastructuur, geen geheim van dat het op de consumentenmarkt inzet. Ook tijdens de perspresentaties bij Cisco viel het woord ‘consument’, veelal in de context van video over ip, opvallend vaak.De vraag is of die bestorming van de consumentenmarkt in de toekomst nog zal gebeuren onder de naam Linksys. Dat is de merknaam van het bedrijf dat Cisco een drietal jaren geleden behouden heeft. Voorlopig blijft dat ook zo, bevestigt ons Pol Vanbiervliet, directeur van het Belgische filiaal van Cisco, maar er blijkt achter de schermen wel een stevige discussie gaande te zijn over de naam Linksys. “Op het hoogste niveau zijn er voor- en tegenstanders van een Cisco-merknaam voor alle domeinen die we beslaan,” geeft Vanbiervliet mee. “Ikzelf ben voorstander van één Cisco-merk. Rond de naam Cisco, bijvoorbeeld ‘Cisco Home’, kunnen we veel gemakkelijker waarde creëren. Bovendien is het altijd beter om een merk ‘van boven naar beneden’ te vestigen (lees: een bedrijfsmerk te lanceren bij de consument) dan andersom.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content