MIC Brussels: winnaars van het 4e Boostcamp en beknopte balans

Het Microsoft Innovation Center (MIC) in Brussel nam de finale van het 4e Boostcamp te baat om een beknopte cijferbalans op te maken van het geleverde werk sinds de oprichting in 2011.

Het Microsoft Innovation Center (MIC) in Brussel nam de finale van het 4e Boostcamp te baat om een beknopte cijferbalans op te maken van het geleverde werk sinds de oprichting in 2011.

De conferentiezaal van het MIC, gelegen langs het Jubelpark in Etterbeek, was bijna te klein voor de bekendmaking van de resultaten van de finale van de 4e editie van de Boostcamp, een programma om technologische projecten te begeleiden en te coachen, vooral op ondernemersvlak.

De aanwezigheid van de gewestelijke minister van economie Céline Fremault trok in ieder geval meer volk dan de pitches van de 10 bedrijven die sinds begin juli worden begeleid (en die ‘s middags georganiseerd werden voor een beperkt publiek).

De 3 winnaars

De jury, voorgezeten door directeur van de Developer & Platform Groep bij Microsoft Luc Van de Velde, viel voor het ‘event’-potentieel van Pictawall en zijn interactieve sociale muur waarop in real-time foto’s en video’s van op sociale netwerken getoond en geplaatst kunnen worden.

Pictawall, dat intussen een ‘echte’ onderneming is geworden, was al opgevallen op het Startup Weekend van Luik vorig jaar. Naast de ‘Grote Prijs’ die werd uitgereikt door de minister, ontving de winnende start-up een cheque van 3.000 euro van Innoviris.

De twee andere prijzen werden toegekend aan InternsGoPro (een project rond een Europese bemiddelingswebsite voor studenten en pas afgestudeerden die op zoek zijn naar kwaliteitsvolle stages) en aan CentralApp. Dit is een tool die de online marketing van lokale winkels wil optimaliseren door hen automatisch en vanuit één enkele interface alle sociale netwerken, kaartsystemen, online directories, enz. te laten beheren.

Namens de jury uitte Luc Van de Velde veel lof over de algemene kwaliteit van de presentaties, die trouwens voor het merendeel in perfect Engels verliepen. Hij deed echter de volgende vaststelling en knoopte er een kritische opmerking aan vast: “veel projecten zijn gericht op de ‘sociale media’ en zijn bedoeld voor consumenten. Jammer dat er niet meer B2B-projecten waren, want het is soms moeilijk om te zien where the money is in deze lichting.”

Ook Patrick Crasson van Benovate is deze mening toegedaan. Benovate is een innovatiefacilitator die een schakelt vormt tussen investeerders, (grote) bedrijven en start-ups.

“Het is goed dat sommige projecten nog utopische aspecten vertonen, maar het is ook heel belangrijk om een link te leggen met de lokale economie, om bruggen te bouwen tussen de virtuele bedrijven en traditionele handelszaken. Dit pragmatisme ontbreekt soms.”

BizSpark Accelerator eind januari

De BoostCamps zijn slechts één van de activiteiten van het MIC Brussels, naast de IT coaching day, de Job Days, opleidingen in samenwerking met Evoliris of stages in KMO’s.

MIC Brussels gaat eind januari ook zijn eerste BizSpark Accelerator Program organiseren. In tegenstelling tot een Boostcamp is BizSpark (dat georganiseerd wordt in samenwerking met het Brussels Agentschap voor de Onderneming) voorbehouden voor Brusselse start-ups die al in een verder stadium zitten dan een louter project of idee.

Drie maanden lang krijgen 10 tot 15 ondernemers individuele coaching en hebben ze gratis toegang tot de hele resem softwareoplossingen van Microsoft.

129 jobs

Minister Fremault is bereid om de ict-sector verder te ondersteunen, “want hij behoort tot de top 3 van de belangrijkste sectoren om werkgelegenheid te creëren in Brussel.” Ze sprak ook haar voldoening uit over de 29 start-ups en de 129 jobs die het MIC Brussels in twee en een half jaar tijd mee gecreëerd heeft.

Deze banen worden voor ongeveer 60% ingevuld door jongeren na een opleiding, een stage of een Job Day; 40% bestaat uit jobs die ondernemers zelf creëerden in het kader van de Boostcamps.

Het MIC Brussels reikte ook 331 certificaten uit. Het Brussels Gewest investeert ongeveer 250.000 euro per jaar in dit publiek-private partnerschap. Microsoft heeft beloofd om minstens hetzelfde bedrag op tafel te leggen.

Als we de lijn verder doortrekken, kunnen we de investering per gecreëerde job dus schatten op zo’n 10.000 euro.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content