Microsoft betaalt 10.000 dollar voor ongevraagde upgrade naar Windows 10

28/06/16 om 09:31 - Bijgewerkt om 11:15

Microsoft heeft een Amerikaanse vrouw 10.000 dollar betaald, omdat Windows 10 geïnstalleerd werd terwijl ze daar niet om gevraagd had.

Microsoft betaalt 10.000 dollar voor ongevraagde upgrade naar Windows 10

© Windows 10

Een paar dagen nadat de update vorig jaar uitgebracht werd installeerde hij vanzelf op de computer van de vrouw uit Californië. Hierdoor werd hij traag en crashte hij regelmatig, schrijft The Seattle Times.

'Ik had nog nooit van Windows 10 gehoord', zegt de vrouw tegen de krant. 'Niemand heeft me ooit gevraagd of ik een update wilde.' Toen de klantenservice haar niet kon helpen stapte de vrouw naar de rechter, omdat haar reisbureau inkomsten misliep en een nieuwe computer aan moest schaffen. Ze won en ontving vorige maand 10.000 dollar van de softwaregigant.

Microsoft zegt niets fout gedaan te hebben, maar de vergoeding betaald te hebben om verdere kosten voor de juridische procedure te voorkomen.

Veel klachten over gedwongen update

Deze ongevraagde update naar Windows 10 is een van de vele voorbeelden die sinds de release van Windows 10 in juli 2015 naar voren gekomen is. Veel gebruikers klagen dat ze overgaan tot het nieuwe systeem terwijl ze naar niet om gevraagd hebben. Microsoft dwingt gebruikers tegenwoordig zelfs tot een update. En alhoewel Windows 10 over het algemeen als een prima besturingssysteem gezien wordt, gaat het erom dat de gebruiker zelf wil kiezen waar hij gebruik van maakt. Volgens critici is deze keuze niet aan Microsoft.

Niet iedereen kan Microsoft aanklagen

Niet iedereen die met een ongewenste update te maken heeft gehad nu in zijn recht om Microsoft aan te klagen, schreef Matthias Dobbelaere-Welvaert op Datanews.be. Anders dan bij de fysieke aankoop van een product, gaat het bij Windows namelijk om een licentie: 'Als licentiegever mag je zelf bepalen in hoeverre en hoelang een verouderde versie nog ondersteuning krijgt. Je mag zelf bepalen of je dit 'oplegt' aan je gebruikers, en al zeker als daar geen vergoeding voor wordt gevraagd', schrijft Dobbelaere-Welvaert. 'Dataverlies, zoals bij enkele gevallen sprake van was, kan natuurlijk weer niet. Als licentiegever loop je hier het risico dat je een schadeclaim aan je broek hebt, aangezien persoonlijke data (wát je via een OS bewaart op je harde schijf) los staat van een operating system.'

En dat laatste is precies gebeurd in deze zaak. Wanneer je dus aantoonbaar data bent verloren of op andere wijze schade hebt opgelopen door de gedwongen stap naar Windows 10 maak je wél kans in de rechtbank.

Lees meer over:

Onze partners