Microsoft betreedt online crm-markt

Afgelopen week maakte Microsoft bekend dat het bedrijf zijn nieuwe crm-software in 2008 als webdienst gaat aanbieden. De prijs zal flink lager zijn dan die van concurrenten als Salesforce.com en Siebel.

Afgelopen week maakte Microsoft bekend dat het bedrijf zijn nieuwe crm-software in 2008 als webdienst gaat aanbieden. De prijs zal flink lager zijn dan die van concurrenten als Salesforce.com en Siebel.

Microsoft zet volgend jaar een crm-pakket (software voor klantenbeheer) op de Amerikaanse markt dat als webdienst werkt. De nieuwe Dynamics CRM Live-software is voornamelijk bedoeld voor kleine en middelgrote bedrijven. Later in het jaar zal het product ook internationaal worden aangeboden.

Met de webdienst betreedt Microsoft een marktsegment dat de Amerikanen tot dusver hebben overgelaten aan concurrenten als Salesforce.com, Siebel en RightNow. Om daarin vaste voet te krijgen, heeft Microsoft besloten om de crm-dienst aan te bieden tegen een prijs die ver onder die van zijn concurrenten ligt. Voor 59 dollar (ongeveer 44 euro) per maand kan vanaf volgend jaar de enterprise-editie worden aangeschaft. Dat is minder dan de helft van de prijs van een vergelijkbaar product van Salesforce.com. Microsoft gaat onder meer ook een uitgeklede bedrijfseditie uitbrengen die maar 39 dollar kost. Die is echter niet offline te gebruiken.

Veel deskundigen verwachten dat de crm-webdienst van Microsoft een flinke bedreiging kan vormen voor de huidige spelers op de markt. Zo zullen veel bedrijven, die overwegen om gebruik te maken van zo’n software-as-a-service (SaaS), gevoelig zijn voor de gemakkelijke integratie met andere Microsoft-toepassingen zoals Outlook. Anderen beweren juist dat MS Dynamics CRM Live veel minder mogelijkheden zal hebben dan vergelijkbare producten van de concurrenten. Bovendien zullen de andere marktpartijen zich niet onbetuigd laten. Zij zullen hun producten ook doorontwikkelen en hun prijzen, waar nodig, aanpassen.In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content