Microsoft doet advertenties en (een deel van) Bing Maps van de hand

Satya Nadella, ceo van Microsoft, stelt het nieuwe cloudproduct voor aan het publiek. © Screenshot: Pieterjan Van Leemputten
Pieterjan Van Leemputten

Microsoft stapt uit de advertentiebusiness. Meer dan duizend werknemers schuiven door naar spelers die de activiteiten overnemen. Ook Bing Maps wordt voor een stuk verkocht aan Über.

AOL zal de advertentie-activiteiten van Microsoft overnemen voor onder meer MSN in de negen grootste markten van Microsoft. Daarbij verhuizen zo’n 1.200 werknemers van Microsoft naar AOL. In ruil daarvoor wordt Bing gedurende tien jaar de zoekmotor op AOL-sites.

Tegelijk breidt het zijn samenwerking uit met AppNexus dat advertenties zal verkopen in 39 andere markten.

Ook verkoopt Microsoft een deel van kaartendienst Bing Maps aan taxidienst Über. Het gaat hier vooral om de technologie rond dataverzameling. Über neemt ongeveer honderd werknemers van Microsoft over. Details van de deal worden niet bekendgemaakt.

Bing Maps zelf blijft voor alle duidelijkheid in handen van Microsoft. De overname is vooral interessant omdat het voor Über een zeer directe stap is naar het verrijken van kaarten met data. Dat wijst er op dat de taxidienst nadenkt over andere diensten en functies dan louter het transporteren van mensen (of pakketjes).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content