Microsoft Dynamics CRM 2011 eerst in de wolk

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De nieuwe en vijfde versie van Microsoft Dynamics CRM is een maand voor de klassieke ‘on premise’-lancering al beschikbaar in de cloud. Grote nieuwigheden zijn de op Outlook gebaseerde gebruikersinterface, de mobiele toegang en de Marketplace. Met een marktaandeel van om en bij de 12,5 procent heeft Microsoft in theorie nog wel wat groeimarge in België wat CRM betreft. Steve Ballmer en co. kunnen alvast enkele interessante troeven op tafel leggen.

De nieuwe en vijfde versie van Microsoft Dynamics CRM is een maand voor de klassieke ‘on premise’-lancering al beschikbaar in de cloud. Grote nieuwigheden zijn de op Outlook gebaseerde gebruikersinterface, de mobiele toegang en de Marketplace.

Met een marktaandeel van om en bij de 12,5 procent heeft Microsoft in theorie nog wel wat groeimarge in België wat CRM betreft. Steve Ballmer en co. kunnen alvast enkele interessante troeven op tafel leggen.

De verregaande integratie met Outlook bijvoorbeeld, door heel wat Belgische bedrijven aangestipt als dé grote reden om voortaan voor Microsoft te kiezen, “want dat is gemakkelijk voor de gebruikers.” Of de interessante prijs, wanneer je gaat vergelijken met Siebel – Orcale, SAP tot zelfs Salesforce.com.

Dat laatste bedrijf is momenteel dé te kloppen partij voor Microsoft in ons land. Met een nieuw cloud-aanbod, Dynamics CRM 2011 Online, kan de softwarerreus Salesforce.com alvast op eigen terrein bekampen. Een agressieve lanceringprijs van 31 euro per maand per gebruiker en een beloning in cash voor ‘overlopers’ moeten daarbij helpen.

Eén van de grote voordelen van Dynamics CRM Online, dat in 40 landen en 41 talen wordt uitgerold, is de schaalbaarheid. Zeker voor kleinere bedrijven is het handig wanneer ze hun capaciteit kunnen afstemmen op het daadwerkelijke gebruik. Dat is ook één van de grote verkoopsargumenten van Salesforce.com (en van Oracle CRM On Demand).

Overigens worden op 28 februari ook de twee andere versies van Dynamics CRM 2011 gelanceerd, de on-premise versie en de gehoste versie via de traditionele partners van Microsoft. In essentie gaat het drie keer over dezelfde software.

“De grootste nieuwigheid op functioneel vlak is de gebruikersinterface”, zegt marketing manager Dynamics CRM Frederik Everaert van Microsoft. “Die lijkt voortaan als twee druppels water op de interface van Office 2010. Dat maakt werken met Dynamics CRM 2011 transparant en gemakkelijk.”

De vijfde versie van de software voor klantenbeheer heeft -hoe kan het ook anders- een Marketplace onder dak. Deze geïntegreerde online catalogus moet het makkelijker maken voor partners om oplossingen op de markt te brengen en te verdelen naar hun Dynamics klanten.

De klanten kunnen op hun beurt specifieke applicaties en oplossingen uitproberen, om op die manier hun CRM-implementaties verder uit te breiden. Tenslotte is Dynamics CRM 2011 ook vlot toegankelijk via eender welke smartphone met een internetverbinding, en is het mogelijk om rechtstreeks documenten te uploaden naar Sharepoint.

Bekijk hier enkele screenshots van Dynamics CRM 2011.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content